کتاب خان جنید در ایران‏‫

Khan Joneiyd
شیر صحرای قراقوم در ترکمن صحرا از تیر تا بهمن ۱۳۰۷
کد کتاب : 80219
شابک : 978-6227489903
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 106
سال انتشار شمسی : 1401
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب خان جنید در ایران‏‫ اثر کاوه بیات

قربان‌محمد سردار، معروف به خان‌جنید، یکی از بزرگ‌ترین رهبران سیاسی و نظامی ترکمن در دوران نخست قرن بیست بود. زندگی او به عنوان یک پیشوای تاریخی و پر از مبارزات در دوره‌های مختلف تاریخی ایران و ترکمنستان، موضوعی جذاب و شگفت‌انگیز است که در این متن به طور مختصر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

قربان‌محمد سردار از سال ۱۸۶۲ تا سال ۱۹۳۸ زندگی کرد و به خان‌جنید شناخته می‌شد. او یکی از بزرگترین رهبران سیاسی و نظامی ترکمن در دوران خود بود و به مدت ده تا دوازده سال در مقابل نیروهای روسی برای آزادی میهنش مبارزه کرد. این مبارزات از آخرین سال‌های حکومت تزاری آغاز شد و تا تثبیت اقتدار جانشین بلشویک‌ تزارها بر خوارزم و ورارود ادامه یافت.

در بهار سال ۱۳۰۷ شمسی، خان‌جنید به ایران مجبور شد بگریزد تا از تعقیب و تعقیب روس‌ها فرار کند. این فرار ناچارانه او به ایران تاریخی جدیدی برای او آغاز کرد. او به همراه اندکی از انصار و همراهانش در صحرای ترکمن و خراسان پناه گرفت و تا اواخر زمستان همان سال، سرنوشت پر رمز و رازی را تجربه کرد که پر از جنگ و جدل بود.

این دوره‌ی مهم از زندگی خان‌جنید که در این متن به طور خلاصه مورد بررسی قرار گرفت، نمایانگر تلاش‌ها و مبارزات او برای حفظ استقلال و آزادی مردم خود بود. این گزارش تنها یک تکه کوچک از داستان فراموش‌نشدنی خان‌جنید در تاریخ است و زندگی او پر از وقایع جذابی بود که ارزش بررسی و مطالعه دارد.

کتاب خان جنید در ایران‏‫

کاوه بیات
کاوه بیات متولد ۱۳۳۳ در تهران ، تاریخ‌نگار، پژوهشگر ایرانی و نوه دختری صولت‌الدوله قشقایی است. وی مقالاتی در فصلنامه گفتگو و ماهنامه جهان کتاب و ماهنامهٔ اندیشهٔ پویا دارد. بیات دبیر مجموعه‌های «تاریخ معاصر ایران» و «آسیای میانه و قفقاز» در شرکت نشر و پژوهش شیرازه کتاب (انتشارات شیرازه کتاب ما) است.
قسمت هایی از کتاب خان جنید در ایران‏‫ (لذت متن)
کاملا روشن بود که مقامات نظامی خان جنید را دست کم گرفته بودند و نخستین ماحصل این سهل انگاری نیز در همان درگیریهای اولیه خود را نشان داد. به گزارش وابسته نظامی سفارت بریتانیا که این تحولات را دنبال می کرد تاکتیک های خان جنید بر آن قرار داشت که نخست بخشی از قوای پیاده و سوار خود را در امتداد تنگه هایی صخره ای مستقر ،ساخته سپس قوای دولتی را به درون تنگه بکشاند در پی ورود قوای دولتی به درون تنگه در حالی که در کمین نشسته اند راه عقب نشینی آنها را قطع میکردند افرادی که عقب نشسته بودند نیز کشته و دست به حمله میزدند. بدین ترتیب نیروهای سوار [جنید خان این را به شکست قوای طرف مقابل تبدیل می.کردند. توپ ها تدارکات و مهمات قوای دولتی نیز به دست افراد خان جنید می افتاد.