آلفونسو کوئرون

آلفونسو کوئرون

آلفونسو کوارون (Alfonso_Cuarón‎; متولد ۲۸ نوامبر ۱۹۶۱) کارگردان، نویسنده، فيلمبردار، تهیه‌کننده و تدوین‌گر سینما است. وی را عمدتاً برای فیلم‌هایی چون یک پرنسس کوچک (۱۹۹۵)، هری پاتر و زندانی آزکابان (۲۰۰۴)، فرزندان انسان (۲۰۰۶)؛ جاذبه (۲۰۱۳) و رما (۲۰۱۸) می‌شناسند.
بسیار از آثار وی هم مورد توجه مخاطبین قرار گرفت و هم منتقدین. وی تاکنون ۶ بار نامزد دریافت جایزه اسکار در عناوین مختلف شده است از جمله، برنده شدن اسکار بهترین تدوین و بهترین کارگردانی، جایزه گلدن گلوب بهترین کارگردانی و یک جایزه بفتا برای فیلم جاذبه باشند.او همچنین برای فیلم رما در نود و یکمین دوره جوایز اسکار در ده رشته از جمله، بهترین فیلم و بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی نامزد دریافت جایزه اسکار بود که موفق شد سه جایزه بهترین فیلم خارجی‌زبان، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم‌برداری را به خود اختصاص بدهد. کوارون نخستین شخص در تاریخ سینما است که در یک مراسم موفق به دریافت جایزه کارگردانی و فیلم‌برداری شده است.
کارلوس نام برادر و خوناس نام پسرش است که هردوی آن‌ها نویسنده و کارگردان هستند و در بعضی از پروژه‌های وی با او همکاری داشته‌اند.

کتاب های آلفونسو کوئرون

جاذبه