یوزف گوبلز

یوزف گوبلز

پاول یوزف گوبلس (Paul Joseph Goebbels‎؛ زاده ۲۹ اکتبر ۱۸۹۷ – درگذشته اول مه ۱۹۴۵) سیاست‌مدار ناسیونال سوسیالیست آلمانی که از ۱۹۳۳ تا ۱۹۴۵ وزیر پروپاگاندای رایش سوم بود و آخرین صدراعظم آلمان نازی پس از مرگ آدولف هیتلر بود.
او از نزدیک‌ترین دوستان و همکاران آدولف هیتلر بود و شهرت او تا حد زیاد ناشی از خطابه‌های پرشور و تبحر وی در سخن‌وری بود.
گوبلس پیش از ورود به حکومت آلمان به روزنامه‌نگاری، کار در بانک و کارگزاری بازار بورس اشتغال داشت. او در ۱۹۲۴ وارد حزب نازی شد و به ریاست حزب در ایالت برلین منصوب شد. در ۱۹۲۸ در مقام یکی از کلیدی‌ترین اعضای حزب قرار گرفت.
وی تحصیلات خود را در زمینه‌های ادبیات و فلسفه در دانشگاه‌های بن، هایدلبرگ و فرایبورگ انجام داد و تز دکترای خود را پیرامون ویلهلم فن شوتز نویسنده رمانتیک سده ۱۹ نوشت. گوبلس عنوان رساله دکتری خود را با هدایت گوندولف (زمینه‌ای به تاریخ درام دراماتیک) برگزید که بعدها در زمان وزارت تز خود را بیرون کشیده و نام آن را به (زیربنای روحی و سیاسی رمانتیک گذشته) تغییر داد. وظیفهٔ او به عنوان وزیر به دست گرفتن کامل کنترل جامعه در همهٔ بخش‌های زندگی اجتماعی بود، چه در سطح عمومی و فرهنگی و چه در سطح خصوصی. گوبلس توانست در عرض کوتاهترین مدت تمام رسانه‌های آن روز را یکپارچه کند و تحت کنترل خود درآورد. او به زودی قدرت فیلم را به عنوان یک رسانهٔ مناسب برای پروپاگاندا شناخت و از آن نهایت استفاده را برای تأثیر در افکار عمومی و پخش ایده‌های ضدیهودی کرد. شهرت او بیشتر بخاطر وزارت تبلیغاتِ رایش سوم به مدت ۱۲ سال و ارائهٔ تبلیغات عظیم برای جذب جامعهٔ آلمان به اهداف و ارزش‌های هیتلر و حزب نازی است.

کتاب های یوزف گوبلز

آخرین روزها