حسام الدین آشنا

حسام الدین آشنا

حسام‌الدین آشنا (زادهٔ ۱۳۴۳) سیاستمدار ایرانی است که هم‌اکنون در دولت دوازدهم به عنوان مشاور رئیس‌جمهور در امور رسانه فعالیت می‌کند. او دانشیار گروه سیاست‌گذاری دانشگاه امام صادق است.
حسام‌الدین آشنا در سال ۱۳۴۳ در تهران زاده شد. در سال ۱۳۵۹ در سن ۱۶ سالگی، به سپاه پاسداران شهرکرد پیوست و یک سال بعد در ۱۷ سالگی، کارمند رادیو اهواز شد و از آن پس، به نویسندگی و اجرای برنامه‌های رادیویی پرداخت. آشنا در سال ۱۳۶۷ با دختر قربانعلی دری نجف‌آبادی ازدواج کرد، خطبه عقد آشنا و همسرش را سیدعلی خامنه‌ای خواند. پس از آن‌که سیدمحمد خاتمی با انتصاب محسنی اژه‌ای به عنوان معاون ویژه وزیر اطلاعات مخالفت کرد، دری نجف‌آبادی در جایگاه وزیر اطلاعات، دامادش حسام‌الدین آشنا را به این مقام گمارد.
وی دارای مدرک کارشناسی ارشد معارف اسلامی و دکتری معارف اسلامی، فرهنگ و ارتباطات از دانشگاه امام صادق است و در دوران طلبگی نیز از شاگردان مهدوی کنی بوده‌است. او که در سال‌های اخیر لباس روحانیت به تن نمی‌کند، هم‌اکنون استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق با درجه دانشیاری است. آشنا با روی کار آمدن دولت روحانی، به‌عنوان مشاور او و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک مشغول به کار شد. وی همچنین به همراه علی جنتی، نماینده رئیس‌جمهور در شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما هستند.

کتاب های حسام الدین آشنا