محمد حکیم پور

محمد حکیم پور

محمد حکیم‌پور از نواندیشان دینی معاصر ایران، دانش آموخته و کارشناس رشته حقوق قضایی و پژوهشگر در حوزه مطالعات اسلامی مخصوصا مناسبات دین و سیاست است. وی در سال ۱۳۵۰ش/۱۹۷۱م در اردبیل - یکی از شهرهای آذربایجان ایران - به دنیا آمد، تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در همان شهر به انجام رساند، اما برای ادامه تحصیلات راهی تهران شد. در دوران دانشجویی از فعالین جنبش دانشجویی و از بنیان‌گذاران «کانون دانشجویان مسلمان» بود.

حکیم‌پور سالها در برخی مراکز پژوهشی ایران از جمله در «بنیاد دایرة المعارف اسلامی» و «مرکز بازشناسی اسلام و ایران» مشغول پژوهش بوده است. نیز در برخی کنفرانس ها به سخنرانی پرداخته است. ( از جمله در «کنگره بین المللی عاشورا»، تحت عنوان: «نهضت عاشورا در نگاه نواندیشان شیعه و سنی» در سال ۱۳۷۳)؛ همچنین به عنوان روزنامه نگار در پاره ای مطبوعات ایران از جمله روزنامه های عصر آزادگان، مشارکت، نوروز، شرق، مجله گوناگون و... قلم زده است. او سردبیری برخی مطبوعات از جمله «ندای اصلاحات» (۱۳۸۱-۱۳۸۰) را هم در کارنامه خود دارد.

از حکیم پور تاکنون مقالات فراوانی در حوزه های دین و سیاست در مطبوعات ایران منتشر شده است. واپسین مقاله او در شماره دوم «مدرسه اجتهاد» تحت عنوان: «کرامت انسان در قرآن» منتشر شده است که می کوشد در پرتو بازخوانی هرمنوتیکی آیات قرآن (و برخلاف آموزه های فقهی و تفسیری و کلامی عالمان راست کیش مسلمان) اثبات کند که انسان ها - اعم از مؤمن و کافر - دارای حقوق و کرامت ذاتی و پایه ای مانند حق حیات هستند و لذا هیچ کافری به صرف عدم ایمان به خدا و رسول، مستوجب مجازات توسط مؤمنان نیست و بلکه هر انسانی ولو کافر - بما هو انسان - دارای کرامت ذاتی غیر قابل انکار و سلب است.

کتاب های محمد حکیم پور

اعتدال در قرآن