عبدالحمید ابوالحمد

عبدالحمید ابوالحمد

دكتر عبدالحمید ابوالحمد، در چهاردهم فروردین ماه ۱۳۰۹ (ش.) به دنیا آمد. دوره ابتدایی و قسمتی از دوره متوسطه را در مدرسه پهلوی لنگرود گیلان به پایان رساند و قسمت دیگر دوره متوسطه را در دبیرستان‌های البرز و دارالفنون تهران گذراند. پس از دریافت دیپلم، وارد دانشكده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران شد و لیسانس حقوق گرفت. سپس برای ادامه تحصیلات تكمیلی به دانشكده حقوق دانشگاه پاریس رفت و به طور همزمان، دوره تحصیلات تكمیلی مدرسه علوم سیاسی پاریس را نیز به پایان رساند و مدتی به عنوان آسیستان، به تدریس در دانشكده حقوق دانشگاه پاریس مشغول شد.
پس از بازگشت به ایران، در اواخر دهه ۱۳۴۰ (ش.) به عنوان عضو هیئت علمی دانشكده حقوق دانشگاه تهران به تدریس پرداخت , با طی مراحل استادیاری، دانشیاری به درجه استادی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران ارتقاء یافت. از آن زمان به بعد، در سطوح مختلف دانشگاهی به تعلیم و تربیت دانشجویان پرداخته است و استاد دوره‌های فوق لیسانس و دكترای حقوق و علوم سیاسی و مدیر گروه حقوق عمومی دانشكده حقوق دانشگاه تهران شد. عمده‌ترین درس تدریسی ایشان، دروس حقوق اداری و حقوق اساسی است. همچنین نظام سیاسی در کشورهای جهان سوم، مبانی سیاست و حقوق عمومی زمینه‌های علمی و پژوهشی وی بود. دکتر ابوالحمد راهنمایی، مشاوره و نظارت بر حدود ۴۰ پایان‌نامه کارشناسی ارشد و دکترا را برعهده داشت. ابوالحمد همچنین وکیل پایه یک دادگستری و عضو کانون وکلای دادگستری مرکز ی بود.
اهم آثار تالیفی و تحقیقی دكتر ابوالحمید عبارتند از: ۱- حقوق اداری (دوره چند جلدی) ۲- واژه نامه حقوقی (دو جلدی به زبان فرانسه) ۳- كتاب شناسی درباره ایران (به زبان فرانسه) ۴- مبانی سیاست، فرهنگ اصطلاحات حقوق فارسی به فرانسه، کتاب‌شناسی تمدن ایرانی در زبان فرانسه.
دکتر عبدالحمید ابوالحمد، در سال ۱۳۸۸ دار فانی را ودا گفت. 

کتاب های عبدالحمید ابوالحمد

رمان سیاسی در ایران


حقوق اداری ایران


مبانی سیاست