غلامحسین طهماسبی

غلامحسین طهماسبی

دکتر غلامحسین طهماسبی متولد سال 1338 شهر تهران هستند. ایشان دوران تحصیلات ابتدایی را در مدرسه باباییان در خیابان کمیل تهران، دوره راهنمایی را در مدرسه اردشیربابکان و دبیرستان را نیز در مدارس خزائلی و هدف سپری کردند. دکتر طهماسبی مهر ماه 1357 قبل از پیروزی انقلاب، در کنکور سراسری شرکت و در گرایش گیاه پزشکی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران پذیرفته شدند. یک ترم از دانشگاه را گذرانده بودند که ایام تحصیل ایشان مصادف با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی شد و دانشگاه برای مدت کوتاهی تعطیل شد. با شروع ترم دوم و مصادف شدن آن با انقلاب فرهنگی برای سه سال دیگر دانشگاه ها تعطیل شدند. در آن زمان گروه‌های مختلف سیاسی در دانشگاه‌ها فعالیت داشتند و ایشان نیز در دوران تعطیلی دانشگاه‌ها و انقلاب فرهنگی در عرصه‌های اسلامی و انقلابی در دانشکدۀ کشاورزی کرج فعالیت داشتند.
نهایتاً با بازگشایی دانشگاه‌ها در سال 1364 تحصیلات مقطع کارشناسی را با موفقیت به پایان رساندند. پس از به پایان رساندن مقطع کارشناسی با توجه به علاقه شخصی و به تشویق و تأثیر از استادشان جناب آقای دکتر مرتضی اسماعیلی در دانشگاه تهران، به رشته زنبورعسل علاقه‌مند شدند. ایشان در سال 1365 دورۀ کارشناسی‌ارشد را در دانشگاه تربیت‌مدرس و در رشتۀ حشره‌شناسی آغاز نمودند. بلافاصله بعد از اتمام دروان تحصیلی کارشناسی‌ارشد در همان دانشگاه تربیت مدرس مقطع دکتری خود را آغاز کردند و موفق به اخذ مدرک دکتری تخصصی در سال 1375 شدند.
ایشان با شروع تحصیلات دانشگاهی در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، در کرج و در استان البرز ساکن شدند و بعد از اتمام تحصیلات دانشگاهی در مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور در بخش تحقیقات زنبور عسل در استان البرز مشغول به فعالیت آموزشی و پژوهشی شدند و تمام دوران زندگی تحقیقاتی‌شان را از سال 1357 به بعد در این استان هستند.
حوزۀ تخصصی فعالیت، دکتر غلامحسین طهماسبی در ارتباط با بیولوژی، رفتارشناسی، ژنتیک و اصلاح‌نژاد زنبور عسل بوده است. ایشان در حوزۀ اصلاح‌نژاد زنبور عسل ایرانی بیشترین تحقیقات را داشته‌اند، که در قالب یک طرح چندین ساله از سال 1377 آغاز تا به الان نیز ادامه دارد.
انتشار بیش از 300 مقاله در مجلات معتبر داخلی و خارجی، تألیف سه کتاب در ارتباط با پرورش ملکۀ زنبور عسل، تلقیح مصنوعی زنبور عسل و آناتومی و مورفولوژی زنبورعسل، ثبت 3 اختراع در حوزۀ زنبور عسل، تربیت دانشجویان و اساتید جوان در رشتۀ تخصصی‌شان و دریافت نشان علمی جشنواره بین‌المللی خوارزمی در سال 1396 از فعالیت‌ها و افتخارات ایشان است.
دکتر غلامحسین طهماسبی در بخش تحقیقات زنبور عسل مؤسسه تحقیقات علوم دام همواره سعی داشتند با ارتباطات گسترده‌ای که با زنبورداران مختلف کشور و اتحادیه‌های پرورش زنبور عسل در طی سالیان متمادی برقرار کردند، مهم‌ترین مشکلاتی که زنبورداران در صنعت با آن مواجه هستند را مشخص و به عنوان سر فصل کارهای تحقیقاتی در دستور کار قرار دهند. از سایر فعالیت‌های علمی - اجرایی ایشان می‌توان به ریاست انجمن زنبور عسل ایران، عضو هیأت تحریریه مجلات معتبر نظیر کشاورزی بوم‌شناختی، نشریه علوم دامی، علوم و فنون زنبور عسل ایران و ... و قائم مقام سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (از سال 94 تا 98) اشاره نمود.  

کتاب های غلامحسین طهماسبی