فتح اله فلاحیان

فتح اله فلاحیان

فتح‌الله فلاحیان(زاده ۹ شهریور ۱۳۰۸ - درگذشته ۲۷ تیر ۱۳۹۲) استاد دانشگاه، پژوهشگر و یکی از پیشکسوتان دانش گیاه‌شناسی ایران بود. او نزدیک به ۶۰ سال به امر تدریس و پژوهش مشغول بوده‌است. او را پدر علم قارچ‌شناسی ایران می‌دانند. فتح‌الله فلاحیان فرزند حاج ارباب قنبر در نهم شهریور ۱۳۰۸ خورشیدی در خانواده‌ای مذهبی و متمول در شهر قم به دنیا آمد. نامبرده پس از گذراندن دوران ابتدایی، در دبیرستان حکیم نظامی قم در دوره متوسطه مشغول به تحصیل گردید و هم‌زمان در مدرسه فیضیه قم نیز به فراگیری علوم دینی پرداخت. در اوقات فراغت نیز به کار در مزرعه پدری می‌پرداخت و با کلیه امور کشاورزی و باغبانی به‌طور عملی آشنا گردید. وی پس از اخذ دیپلم طبیعی، علی‌رغم قبولی در آزمون ورودی رشته پزشکی دانشگاه شیراز، در سال ۱۳۲۸ خورشیدی عازم تهران شد و سپس زیر نظر اساتیدی همچون دکتر شیبانی و دکتر خبیری موفق به اخذ درجه لیسانس در رشته علوم طبیعی (زیست‌شناسی) در سال ۱۳۳۲ خورشیدی و درجه فوق لیسانس در رشته امراض نباتات (فیتوپاتولوژی) در سال ۱۳۳۹ خورشیدی از دانشگاه تهران گردید. در این میان وی به عنوان دبیر دبیرستان و سپس دبیر دانشگاه تهران مشغول به کار گردید. نامبرده پس از دریافت بورس دولتی کشور فرانسه، در سال ۱۳۴۳ خورشیدی زیر نظر پروفسور روژه‌هایم قارچ‌شناس پرآوازه فرانسوی موفق به دفاع از رساله خود و اخذ درجه دکتری علوم در رشته قارچ‌شناسی از دانشگاه سوربن پاریس با نمره بسیار افتخارآمیز می‌گردد.
پس از مراجعت به ایران، در ۱۳۴۳ خورشیدی به سمت استادیاری در دانشگاه تهران نائل گردید و در سال ۱۳۴۶ خورشیدی ازدواج نموده که ثمره آن یک دختر (فارغ‌التحصیل رشته هنر) و یک پسر (پزشک متخصص و استاد دانشگاه) است. دکتر فلاحیان در سال ۱۳۴۷ خورشیدی به سمت دانشیاری و در سال ۱۳۵۱ خورشیدی به سمت استادی دانشگاه نائل گردید. در این میان به علت مرگ تعدادی از اهالی آذربایجان ناشی از مصرف قارچ‌های سمی، فلاحیان به آذربایجان رفت و نقش مهمی در آشنایی مردم با قارچ‌های سمی منطقه ایفاء نمود.
پس از انقلاب در سال ۱۳۵۹ خورشیدی از دانشگاه تهران بازنشسته شد و به قم بازگشت تا به استراحت و پرورش گیاه و زراعت بپردازد ولیکن همکاری وی با دانشگاه تهران به عنوان استاد مدعو قطع نگردید.
پس از تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی، در سال ۱۳۶۵ خورشیدی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم را بنیان‌گذاری نمود و تا زمان مراجعت به تهران رئیس آن دانشگاه بود. پس از بازگشت به تهران تا ۱۳۹۰ خورشیدی به عنوان استاد و مدیر گروه در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی به امر راهنمایی دانشجویان در مقاطع دکتری مشغول بوده‌است. او همچنین از سال ۱۳۷۰ خورشیدی به مدت حدود ۱۵ سال به عنوان دبیر کمیته ۳ نفره ارزشیابی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اعزام اساتید به واحدهای مختلف خدمت بی نظیری در جهت تصویب بیش از ۵ هزار رشته تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی نموده‌است.
فلاحیان در سحرگاه بیست و هفتم تیرماه ۱۳۹۲ خورشیدی در سن ۸۴ سالگی درگذشت و در آرامگاه باغ بهشت قم دفن شد.

کتاب های فتح اله فلاحیان