سیدهاشم بطحائی گلپایگانی

سیدهاشم بطحائی گلپایگانی

سید هاشم بطحائی گلپایگانی (زادهٔ ۱۳۲۰ در گوگد، گلپایگان – درگذشتهٔ ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ در قم) روحانی و مرجع تقلید شيعه و سياستمدار ایرانی و نماینده استان تهران در پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری بود.
او در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد اما انصراف داد. وی در ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ بر اثر تاثیرات ناشی از بیماری کرونا و بیماری پیش زمینه ای قلبى درگذشت. تحصیلات ابتدایی خویش را در گلپایگان گذراند. در سال ۱۳۳۵ جهت فراگیری علوم دینی وارد حوزه علمیه قم شد. در کنار تحصیل علوم حوزوی، تحصیلات کلاسیک خود را نیز ادامه داد.
در سال ۱۳۴۰ دیپلم گرفت و در سال ۱۳۴۱ در رشته فلسفه دانشگاه تهران پذیرفته شد و موفق به کسب مدرک کارشناسی‌ارشد، شد. پس از سپری کردن خدمت وظیفه مجدداً به حوزه علمیه برگشته و ضمن استخدام در آموزش و پرورش قم در سمت دبیری در حوزه مشغول به ادامه تحصیل شد و از کلاس درس سید روح‌الله خمینی، سید محمدرضا گلپایگانی، هاشم آملی و سید محمدحسین طباطبایی به مدت ۲۷ سال استفاده کرد و در سال ۱۳۵۵ برای گرفتن دکتری در رشته فلسفه به مصر رفته و در سال ۱۳۶۰ دکتری در رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد. در سال ۱۳۶۵ از آموزش و پرورش به آموزش عالی منتقل شد و در گروه حقوق مجتمع آموزش عالی قم (پردیس) تا زمان بیماری و مرگ به فعالیتش ادامه داد.
وی در کنار تدریس در دانشگاه، در حوزه علمیه قم به تدریس درس خارج در بحث‌های قضاء، شهادت، حدود، دیات و عقود تملیکی اشتغال داشت.

کتاب های سیدهاشم بطحائی گلپایگانی