علی کرمانیان

علی کرمانیان

علی کرمانیان متولد شهریور 1344 در تهران است. مدرک کارشناسی ارشد خود در رشته معماری را با رتبه ممتاز در سال 1369 از دانشکده  Bartlettدانشگاه UCL لندن دریافت نمود و بلافاصله به عنوان دستیار به تدریس در همان دانشگاه پرداخته و همزمان در دو دفتر معماری  Priceو  Dusek به فعالیت مشغول شد. با بازگشت به ایران در سال 1370 به تدریس در دانشگاه آزاد اسلامی تهران واحد مرکز مشغول و پس از یک سال در 1371 به مدیریت گروه معماری همان دانشکده منصوب شد.
همزمان، در سال ۱۳۷۰ دفتر شخصی خود با عنوان علی کرمانیان و همکاران را در تهران پایه‌گذاری نمود و از آن زمان تا کنون پروژه‌های ارزشمند زیادی توسط این دفتر طراحی و ساخته شده است. در سال 1399 دفتر معماران نیان را به همراه دلارام بلورچی تاسیس نمود. 
علاوه‌بر حضور در مجامع داخلی و خارجی به عنوان سخنران و داور مسابقات معماری، علی کرمانیان فعالیت‌های ارزشمند پژوهشی و فرهنگی در زمینه معماری با علاقه خاص به "نقد معماری" انجام داده است. همچنین مقالات متعددی در نشریات داخلی و خارجی از او منتشر شده است. کتاب "معماری فراتر از معماری" را در سال 1388 با موضوع مشکلات معماری معاصر ایران تالیف کرد. او اعتقاد جدی به ایجاد تشکل مستقل معماری در کشور دارد که در این راستا یکی از موسسین "مؤسسه ی تهران" بوده و پس از آن از پایه‌گذاران گروه "معماران با هم" است.

کتاب های علی کرمانیان

پاز