سونای آکین

سونای آکین

سونای آکین (زادهٔ ۱۲ سپتامبر ۱۹۶۲) شاعر، نویسنده، مجری تلویزیون، روزنامه‌نگار و نیکوکار ترک است. او بنیانگذار موزه اسباب بازی استانبول است.
آکین در ترابزون ترکیه به دنیا آمد. آکین بیشتر برای شعرهایش شناخته شده است. تأثیرات اصلی او شامل اورهان ولی کانیک و جمال سوریا است. اشعار او عموماً غزلی، کوتاه و لحنی ملایم است. او همچنین اغلب از قالب های طنز و جناس استفاده می کند.
آکین مجموعه ای از بیش از 7000 اسباب بازی دارد که قدمت برخی از آنها نزدیک به 200 سال است. 4000 عدد از آنها در موزه اسباب بازی استانبول که در سال 2005 افتتاح شد به نمایش گذاشته شده است.
او به همراه Hıncal Uluç، Haşmet Babaoğlu، و Nebil Özgentürk یک برنامه تلویزیونی به نام "Yaşamdan Dakikalar" ("دقایقی از زندگی") را در کانال تلویزیونی tv8 اجرا می کند. او مجری برنامه های تلویزیونی و رادیویی دیگری مانند «Mahya Işıkları»، «Stüdyo İstanbul» و «Izler» در شبکه تلویزیونی TRT 2، «Gezgin Korkuluk» در شبکه تلویزیونی tv8 و «Veşaire... Veşaire» در شبکه تلویزیونی است. کانال رادیویی یاشام رادیو.
او در دانشگاه مرمره و مدرسه هنری مجدات گزن و همچنین در مؤسسه خود، موزه اسباب بازی استانبول، سخنرانی می کند.
آکین به طور منظم نمایش های یک مرد را در ترکیه و خارج از کشور اجرا می کند و در پانل ها و کنفرانس ها شرکت می کند. او به عنوان یک ستون نویس منظم در روزنامه جمهوریت همکاری می کند. نام ستون او از کتاب سال 2004 او، "Kule Cambazı" ("آکروبات برج") با اشاره به برج دوشیزه استانبول گرفته شده است.

کتاب های سونای آکین

غم های آنتیک