سیدجعفر سجادی

سیدجعفر سجادی

سید جعفر سجادی (۱۳۰۳ - ۱۳۹۲) نویسنده ایرانی و استاد دانشگاه تهران بود. او برای نگارش کتاب فرهنگ لغات و اصطلاحات فلسفی در سال ۱۳۳۸ برندهٔ جایزه سلطنتی کتاب سال از طرف بنیاد پهلوی شد. وی یکی از حروف (مجلدات) لغت‌نامه دهخدا را نیز تدوین کرده‌است. سید جعفر سجادى پیش از آنکه دوران مکتب را تجربه نماید، نزد پدر الفبا و یک جزو قرآن را آموخت. او در پنج‌سالگى تحصیلات خود را نزد «زن آخوند» که بانوى مکتب‌دارى بود، ادامه داد. و در هفت‌سالگى به مکتب ملا هاشم کله‌اى رفت. سید ناجى نام استاد بعدى وى بود که در نزد او «جامع المقدمات» را فراگرفت. سپس از محضر میرزا عبدالله نکوآبادى و شیخ محمدحسین شریعت فلاورجانى استفاده برد.
ایشان براى ادامه تحصیل به اصفهان مهاجرت کرد و همزمان درکارخانه هراتى اصفهان مشغول به کار شد. روزهایى را که به کار نمى‌رفت در مدارس علوم قدیمه اصفهان در مجلس درس استادان حاضر مى‌شد. سپس در مدرسه اسماعیلیه یا خاتون‌آبادى که در یکى از محلات دروازه حسن‌آباد اصفهان واقع بود به تحصیل پرداخت.
علاوه بر آن، سید جعفر در مدرسه ثقةالاسلام، مدرسه صدر، مدرسه عربان، مدرسه ملا عبدالله و مدرسه جده بزرگ درس خواند. سید جعفر سجادى چون در مدرسه مروى خوش درخشید، از طرف مسئولین حوزه جهت اخذ مدرک لیسانس به دانشکده معقول و منقول معرفى شد و پس از سه سال تحصیل، در سال 1329ش فارغ‌التحصیل شد. در سال 1334ش، سجادى براى تحصیل در دوره دکترى در رشته معقول (علوم عقلى و فلسفى) ثبت نام کرد و در سال 1341 از رساله خود دفاع کرد و دوره دکترى را به انجام رسانید.

کتاب های سیدجعفر سجادی