ایگناتس پلیل

ایگناتس پلیل

ایگناس جوزف پلیل (18 ژوئن 1757 - 14 نوامبر 1831) آهنگساز، ناشر موسیقی و سازنده پیانو در دوره کلاسیک فرانسوی تبار اتریشی بود. او در راپرستال در اتریش سفلی، پسر یک معلم مدرسه به نام مارتین پلیل به دنیا آمد. او بیست و چهارمین فرزند از 38 فرزند خانواده بود. در حالی که هنوز جوان بود، احتمالاً نزد یوهان باپتیست ونهال تحصیل کرد و از سال 1772 شاگرد جوزف هایدن در آیزنشتات شد. مانند بتهوون که 13 سال بعد به دنیا آمد، پلیل در مطالعه خود از حمایت اشراف، در این مورد کنت لادیسلاس اردودی (1746-1786) بهره برد. پلیل ظاهراً با هایدن که او را شاگردی عالی می دانست، رابطه نزدیک داشت.
از جمله کارهای شاگردی پلیل از این زمان، اپرای عروسکی Die Fee Urgele (1776) بود که در تئاتر خیمه شب بازی در کاخ Eszterháza و در وین اجرا شد. پلیل ظاهراً حداقل بخشی از اورتور اپرای Haydn Das abgebrannte Haus را نیز تقریباً در همان زمان نوشته است.
اولین موقعیت حرفه ای Pleyel ممکن است به عنوان Kapellmeister برای Count Erdődy باشد، اگرچه این به طور قطع مشخص نیست. از جمله آثار اولیه او، مجموعه ای از شش کوارتت زهی، اثر 1 بود.
در اوایل دهه 1780، پلیل از ایتالیا دیدن کرد و در آنجا اپرا (Ifigenia in Aulide) و آثاری به سفارش پادشاه ناپل، فردیناند اول، ساخت.

کتاب های ایگناتس پلیل

شش دوئت آسان برای ویولن