جیمز اید

جیمز اید

جیمز اید از سال ۱۹۷۲ به‌صورت حرفه‌ای به شطرنج روی آورد، یعنی همان موقع که طوفان بابی فیشر جهان شطرنج را درمی‌نوردید. او به همراه تیم‌های دوره‌ی دبیرستان و کالج در رقابت‌های شطرنج شرکت کرد و در سال ۱۹۸۱ از سوی فدراسیون شطرنج ایالات‌متحده (USCF) به مقام استادی دست یافت. در سال ۱۹۸۴ عنوان استادی شطرنج مکاتبه‌ای فدراسیون شطرنج ایالات‌متحده هم به وی اعطا شد. سازمان بین‌المللی شطرنج، عنوان استادی را در سال ۱۹۹۰ (برای شطرنج مکاتبه‌ای) و در سال ۱۹۹۳ (برای بازی‌های مستمر در مسابقات چندجانبه) به وی اعطا کردند، اما شطرنج بازی‌کردن او به‌تدریج جای خود را به نوشتن درباره‌ی این بازی و سازمان‌دهی و تدریس آن داد.
جیمز سه کتاب در مورد شطرنج نوشته است که اسامی آن‌ها ازاین‌قرار است: Remember the MacCutcheon, San Francisco ۱۹۹۵, The Chess Player’s Bible. وی علاوه‌برآن، مقالات بی‌شماری برای مجلات مختلف نوشته و در دو مجله‌ی California Chess Journal و Golden Gate Chess News نیز، به‌عنوان ویراستار همکاری داشته است.
جیمز اید در سال ۱۹۹۱ به سازمان‌های سیاسی شطرنج علاقه‌مند شد و در همان سال به سِمت نایب‌رئیس CalChess یا اتحادیه‌ی شطرنج کالیفرنیای شمالی منصوب گردید. در سال ۱۹۹۵ به مقام ریاست CalChess و همچنین ریاست روزنامه‌نگاران شطرنج آمریکا منصوب شد. در سال ۱۹۹۶ عضو شورای سیاست‌گذاری USCF شد، این شورا کمیته‌ای اجرایی است که مسئولیت نظارت بر فدراسیون چند میلیون‌دلاری شطرنج را بر عهده دارد. وی سپس از طرف فدراسیون جهانی شطرنج (FIDE) به‌عنوان رئیس منطقه‌ای شطرنج ایالات‌متحده در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲ منصوب شد و از سال ۲۰۰۰ نیز، در هیئت‌امنای بنیاد خیریه‌ی شطرنج ایالات‌متحده فعالیت کرده است.
جیمز مدرک کارشناسی ارشد توسعه‌ی سازمانی از دانشگاه سانفرانسیسکو دارد و هنوز هم اگر کسی به او لقب عشق شطرنج بدهد، کفرش درمی‌آید!

کتاب های جیمز اید

شطرنج