کتاب سیاست های خیابانی

Street politics
جنبش تهی دستان در ایران
کد کتاب : 10578
مترجم : سیداسدالله نبوی چاشمی
شابک : 978-9642509706
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 340
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 1997
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب سیاست های خیابانی اثر آصف بیات

در اواخر دهه 1970 و اواسط 1980، جنبش سیاسی فعالی در خیابانهای شهرهای بزرگ ایران به راه افتاد. مردم تهی دست که از اقشار مستضعف و طبقه پایین جامعه محسوب میشدند آغاز به ساخت جوامعی برای نوع قشر خود، در زمینهای بایر و بلا استفاده کردند. در این ساخت وسازها تمامی زیرساختهای لازم از جمله جاده ها، برق، آب لوله کشی، جمع آوری زباله و پناهگاهها، همگی توسط فعالین این جنبش پیش بینی و تدارک دیده شده بود. پس از آنکه دولت ایران متوجه این ساخت و ساز های غیرقانونی گشت، به تخلیه کردن آن مناطق اهتمام ورزید اما مردم پس از تحمل دشواری های بسیار در برابر دولت مقاومت کردند؛ مقاومتی که به موفقیت منتهی شد، موفقیتی که گرچه در گرو پرداخت هزینه های جانی و مالی گزاف همراه بود اما خودساخته و خودجوش اتفاق افتاد. کتاب"سیاست های خیابانی"، گردآوری داستان و تحلیل استراتژی های سیاسی و اقتصادی ست که این جنبش در راه موفقیت خود بکار گرفت. نویسنده در این کتاب با تمرکز بر روی دوره ماقبل انقلاب و نیز دهه اول جمهوری اسلامی ایران، استراتژی مردم عادی(ایرانیان)، به خصوص در تهران، را مورد بحث و تحلیل قرار میدهد. او طی تحلیل ها و استناد های خود نشان میدهد که این فرایند، حداقل برای این قشر، هیچ کدام ازخواسته ها و تغییراتی را که آنها انتظار داشتند، رقم نزده است و نیازهایشان را براورده نکرده است.

کتاب سیاست های خیابانی

آصف بیات
آصف بیات (متولد: ۱۳۳۳) محقق و نویسنده ایرانی و استاد جامعه‌شناسی دانشگاه لایدن هلند است. او پیشتر، به مدت ۱۷ سال، استاد دانشگاه آمریکایی قاهره (AUC) بوده‌است.بیات ۱۳۳۳ شمسی در روستایی کوچک در استان تهران به دنیا آمد. او در دوران نوجوانی به تهران نقل مکان نمود، در رشته علوم سیاسی در دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی تهران پذیرفته شد و به عالم سیاست روی آورد. بیات در اواخر دهه ۱۳۵۰، تحصیلات تکمیلی خویش را در دانشگاه کنت بریتانیا ادامه داد و نقش کارگران در انقلاب سال ۱۳۵۷ را به عنوان موضوع ...
قسمت هایی از کتاب سیاست های خیابانی (لذت متن)
مقوله «تهی دسته یک مفهوم اقتصادی نیست و در درجه اول به هویتی فرهنگی و اجتماعی اشاره دارد. اگر تهی دستان شهری قبل از انقلاب را | یک گروه اجتماعی در نظر بگیریم، آنان در عین حال یک پدیده مدرن و یک گروه اجتماعی مجزا نیز محسوب می شوند، اعضای این گروه که ما | آنها را گاهی، تهی دستان شهری و گاهی گروههای فاقد امتیاز، مینامیم، اساسا به دلیل درآمد پایین، مهارت پایین و جایگاه اجتماعی پایین و شرایط ناامن شان، شناسایی می شوند..

تھی دستی، بی عدالتی و ظلم به تنهایی دلایل کافی برای عمل سیاسی ضددولتی فراهم نمی آورند. سوالهای ضروری این است که تهیدستان چه درکی از تهیدستی شان، ستمی که بر آنان می رود و مشکلات روز به روز شان دارند؟ چه کسی را مقصر می دانند؟ چه مکانیزم ها و استراتژی هایی (اگر وجود داشت برای مبارزه با این مشکلات، تدبیر و اتخاذ میکنند؟ و سرانجام اینکه، تا چه میزانی، نیروهای سیاسی بیرونی با ارائه تحلیل ها و راه حل های متفاوت برای مشکلات آنان، علاقمند و قادر به فعال ساختن تهی دستان هستند؟

عدم تمایل و عدم توانایی دولت برای ایجاد فرصت شغلی کافی و حمایت و تأمین آسایش این تهی دستان جدید شهری، آنان را به طور جمعی در موقعیت مشابه هم، قرار داده است، اگرچه آنان همانند بیکاران، تصرف کنندگان املاک، ساکنان محلات تهی دست نشین و با کارگران خیابانی، دارای هویت جمعی نیستند، با این حال به صورت شورشیان بالقوه خیابانی در آمده اند. فقدان یک جایگاه نهادی، این مردان و زنان را واداشت که به صورت مجزا و فردی به مبارزه بپردازند. بسیاری از کشورهای در حال توسعه همین فرایند را تجربه کرده اند. در تفکیک شکل بسیج نیروها در این کشورها، ضرورتا میبایست فرهنگ سیاسی محلی و نهادهای محلی را در نظر گرفت.