کتاب نامه های محمدعلی فروغی

Letters of Mohammad Ali Foroughi
به کوشش محمد افشین وفایی و مهدی فیروزیان
کد کتاب : 107242
شابک : 978-6227706611
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 504
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 8
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب نامه های محمدعلی فروغی اثر محمدعلی فروغی

کتاب « نامه های محمدعلی فروغی» "به کوشش محمد افشین وفایی و مهدی فیروزیان" نوشته محمدعلی فروغی توسط انتشارات سخن منتشر شده است.
در این کتاب با تفحص در کتاب‌ها، مجلات و اسناد مجموعه‌های خصوصی و عمومی، ۱۳۰ نامه از محمدعلی فروغی به ترتیب تاریخی گرد آمده است. این نامه‌ها در نیمه دوم عمر پربار ذکاءالملک (بین سال‌های ۱۲۸۸ تا ۱۳۲۱) خطاب به شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی ایرانی (ازجمله رضاشاه و محمدرضاشاه پهلوی، مستوفی‌الممالک، مخبرالسلطنه، تیمورتاش، تقی‌زاده، قزوینی، ابوالقاسم کاشانی، مستشارالدوله، رجبعلی منصور) و خارجی (ازجمله چرچیل، استالین، آنتونی ایدن، ویلیام بولارد، توفیق رشدی‌بیک، شولنبرگ، میلسپو و ادوارد براون)، خویشان فروغی (مانند فرزندانش و برادرش ابوالحسن و وقارالسلطنه) و برخی مطبوعات و ادارات و وزارتخانه‌ها نوشته شده است. شماری از نامه‌های این کتاب، اعم از اداری و خصوصی، برای نخستین بار است که به چاپ می‌رسد.

کتاب نامه های محمدعلی فروغی

محمدعلی فروغی
محمدعلی فروغی دردشتی (زادهٔ ۱۲۵۴ خورشیدی در تهران – درگذشتهٔ ۵ آذر ۱۳۲۱ در تهران) ملقب به ذُکاءالمُلک، ملی‌گرا، تجددخواه، روشن‌فکر، مترجم، ادیب و سخن‌شناس، فیلسوف، تاریخ‌دان، روزنامه‌نگار، فعال سیاسی اصلاح طلب، دیپلمات، نمایندهٔ مجلس، وزیر و نخست‌وزیر ایران بود. نخستین کتاب دربارهٔ فلسفه غرب (سیر حکمت در اروپا) به دست او نوشته شد. فروغی همچنین کتاب کلیات سعدی را تصحیح کرد و فرهنگستان ایران را تأسیس نمود. وی در کنگرهٔ هزاره فردوسی نیز شرکت داشت. علاوه بر این...