کتاب مروری بر پنجاه سال باستان شناسی ایران

A review of fifty years of archeology in Iran
کد کتاب : 109543
شابک : 978-9649652726
قطع : رحلی
تعداد صفحه : 534
سال انتشار شمسی : 1385
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب مروری بر پنجاه سال باستان شناسی ایران اثر عزت الله نگهبان

سرگذشت و تاریخچه باستان‌شناسی ایران، با دوره‌ی زمانی که تا کنون هنوز صد سال نشده، شامل موارد فراوان و متنوعی است. این موارد از جنبه‌های مختلف و تاجهت‌های گوناگون را شامل می‌شوند؛ از جمله اخبار تاریخی، داستان‌های واقعی، فعالیت‌های مرتبط با یافته‌یابی‌ها، تجارت‌های باستانی، مطالبه‌ی علمی، تحقیقات مختلف، حفاظت و حفاری‌های باستانی، تشکیل جلسات و موسسات باستان‌شناسی در داخل و خارج، تأسیس موزه‌ها، مرمت آثار باستانی و مکان‌های تاریخی و بسیاری موارد دیگر.

این کتاب به سه بخش اصلی تقسیم می‌شود: در بخش اول، ماجراها و رویدادهای مرتبط با باستان‌شناسی ایران از گذشته تا کنون را تشکیل می‌دهند. در این قسمت، نگاهی به اخبار و داستان‌های تاریخی، فعالیت‌های گنج‌یابی، تجارت عتیقه، تبادلات غیرقانونی، حفاری‌های علمی، بازرسی‌های باستان‌شناسی از سوی اعضای ایرانی و خارجی، تشکیل مجموعه‌های خصوصی، تأسیس موزه‌ها و حفاظت و مرمت آثار باستانی می‌شود. همه این موارد، ارتباط‌های چندجانبه‌ای را به وجود آورده‌اند که در این کتاب به بررسی جزئیات و تأثیرات مثبت و منفی این ارتباط‌ها می‌پردازیم.

در بخش دوم، ما مجموعه‌ی پنجاه ساله باستان‌شناسی ایران را با دقت و اختصاص به نگاه می‌گیریم. این دوران، با آغاز تشکیلات باستان‌شناسی در کشور از سال 1339 شمسی و شروع همکاری نویسنده با این تشکیلات تا به امروز پیگیری شده است.

کتاب مروری بر پنجاه سال باستان شناسی ایران

عزت الله نگهبان
عزّت‌الله نگهبان (زاده ۱۳۰۰ - درگذشته ۱۶ بهمن ۱۳۸۷) باستانشناس و استاد باستانشناسی در دانشگاه تهران بود. برخی او را «پدر باستان‌شناسی ایران» نامیده‌اند.عزت‌الله نگهبان، در سال ۱۳۰۰ خورشیدی در اهواز به دنیا آمد. تحصیلات خود را در دبستان جمشید جم و دبیرستان فیروز بهرام و مدرسه فنی آلمانی در تهران به پایان برد.او در سال ۱۳۲۸ در رشته باستان‌شناسی از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد. در سال ۱۳۲۹، وارد مؤسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو شد و در مدت چهارسال مد...
دسته بندی های کتاب مروری بر پنجاه سال باستان شناسی ایران