کتاب دانشنامه ی آثار بهرام بیضایی

Encyclopedia of Bahram Bayzaei's works
کد کتاب : 112018
شابک : 978-9641942139
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 278
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب دانشنامه ی آثار بهرام بیضایی اثر فرشید قلی پور

کتاب « دانشنامه ی آثار بهرام بیضایی» نوشته « فرشید قلی پور» به همت نشر روشنگران و مطالعات زنان منتشر شده است.
بهرام بیضایی نمایشنامه‌نویس، کارگردان تئاتر، فیلم‌نامه‌نویس، تدوین‌گر فیلم و استاد ادبیات، هنر و ایران‌شناسی ایرانی است.
بیضایی فرزند نعمت الله بیضایی شاعر (که بیشتر با نام مستعار ادبی او «ذوکایی» شناخته می شود) است. شاعر شهیر ادیب بیضایی، یکی از ژرف ترین شاعران قرن بیستم ایران، عموی پدری بهرام است. جد پدری بهرام بیضایی، میرزا محمدرضا ارانی («ابن روح») و جد پدری، ملامحمد فقیه ارانی («روح‌الامین») نیز از شاعران برجسته‌ای بودند.

بیضایی علیرغم شروع دیرهنگامش در سینما، اغلب پیشگام نسلی از فیلمسازان به حساب می آید که آثارشان گاه موج نو ایرانی نامیده می شود. باشو، غریبه کوچک او (1986) در نوامبر 1999 در نظرسنجی مجله فیلم فارسی Picture World از 150 منتقد و متخصص ایرانی به عنوان "بهترین فیلم ایرانی تمام دوران" انتخاب شد. با این حال، حتی قبل از آغاز فعالیت سینمایی خود در سال 1970، او یک نمایشنامه نویس برجسته (و همچنین تاریخ نگار تئاتر) بود، به طوری که اغلب او را بزرگترین نمایشنامه نویس زبان فارسی می دانند و به «شکسپیر پارسی» شهرت دارد. بیضایی از سال 2010 در دانشگاه استنفورد آمریکا زندگی و تدریس کرده است.

کتاب دانشنامه ی آثار بهرام بیضایی

فرشید قلی پور
فرشید قلی‌پور متولد سال 1361، فیلم‌ساز و نمایشنامه‌نویس وکارگردان سینما می باشد.