کتاب جاده ی شهر

The road to the city
کد کتاب : 117440
مترجم :
شابک : 978-6220110651
قطع : پالتویی
تعداد صفحه : 109
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1990
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب جاده ی شهر اثر ناتالیا گینزبورگ

تقابل یک زندگی ساده سنتی با پیچیدگی‌های دنیایی نو و مدرن، درعین پیچیدگی، در تاریخ ادبیات بسیار پرتکرار است. «جاده‌ی شهر» یکی از همان داستان‌هاست، با تفاوت‌هایی که لازمه‌ی تبدیل شدن هر داستان معمولی به یک داستان خوب است. داستان از این قرار است: دختری روستایی که در فضایی محدود و روابطی اندک زیست می‌کند، دلبسته‌ی جهان شهر می‌شود و آرزوهایی برای رسیدن به یک زندگی بهتر در ذهنش شکل می‌گیرد. او باید از سادگی و دستمایه‌ها و فرصت‌های اندک، به سمت پیچیدگی و ناشناختگی حرکت کند. «ناتالیا گینزبورگ»، خود را نویسنده‌ای نئورئالیست می‌داند، مکتبی یادآور سینمای ایتالیای پس از جنگ دوم جهانی‌؛ شیوه‌ی روایتی که هدف آن به تصویر کشیدن زندگی عادی مردم است و قهرمان‌های آن افرادی معمولی‌اند. در داستان گینزبرگ هم قهرمان در ابتدا در شرایطی توصیف می‌شود که سراسر رنج است و سختی، ولی روزنه‌ای از امید می‌تواند خیال را به حرکت در آورد و فرد را به رویای زندگی بهتری بکشاند، اما آغاز ماجراجویی و سفر به سمت ناشناخته‌ها، به آن سهولت که در آغاز به نظر می‌رسد نیست.
ناتالا گینزبورگ که در خانواده‌ای یهودی‌تبار و ضدفاشیست زندگی می‌کرد، سختی‌های فراوانی را در دوران یهودی‌ستیزی متحمل شد. داستان جاده‌ی شهر را نیز در زمان حکومت فاشیستی ایتالیا نوشته که مانند دیگر داستان‌های برآمده از آن دوران سیاه، توصیف دقیق و پر از جزئیات رنج‌های مردمان است. داستان بلند جاده شهر، می‌کوشد به رویدادی واحد که برای یک شخصیت رخ می‌دهد متمرکز بماند، به‌گونه‌ای که اگر رخدادی مشابه در زندگی مخاطب اتفاق بیفتد، ذهن او بی‌درنگ این داستان و ماجرای دختر جوان آن را به‌یاد می‌آورد. آنچه برای قهرمان داستان روی می‌دهد، پیرنگی کهنی‌ست که هر بار با داستانی تازه جلوه‌گر می‌شود و این موضوع دیرینه را با زبانی نو بازمی‌گوید.

کتاب جاده ی شهر

ناتالیا گینزبورگ
ناتالیا گینزبورگ ، زاده ی 14 ژوئن 1916 و درگذشته ی 7 اکتبر 1991، نویسنده ای ایتالیایی بود. گینزبورگ در شهر پالرمو به دنیا آمد اما بیشتر دوران کودکی خود را در تورین گذراند. او در سال 1933 و در هفده سالگی، اولین داستان خود را در مجله ای ادبی به چاپ رساند. گینزبورگ در زمینه های مختلفی همچون نوشتن رمان، داستان کوتاه و مقاله فعالیت می کرد و بیشتر آثارش به انگلیسی ترجمه شده اند.