کتاب در خرابات مغان

Dar Kharabat-e Moghan
کد کتاب : 120048
شابک : 978-6001192166
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 294
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 8
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب در خرابات مغان اثر داریوش مهرجویی

رمان «در خرابات مغان» دومین اثر ادبی داریوش مهرجویی است. شاید داریوش مهرجویی بیشتر به عنوان کارگردان و فیلمنامه‌نویس برای مخاطب شناخته شده باشد تا یک رمان‌نویس؛ اما نباید فراموش کرد که سنگ بنای هر دو داستان است و مهرجویی در داستان گفتن متبحر است.
«در خرابات مغان» روایتی از زندگی یک ایرانی جوان به نام محمود در امریکا است که با یک دختر ایتالیایی ازدواج کرده و یک دختر کوچک دارد. محمود یک ایرانی مذهبی است و در داستان بارهاوبارها بر سر دوراهی عشق و ایمان قرار می‌گیرد. وقوع حادثه‌ی 11 سپتامبر یکی از همان دوراهی‌های سخت است. پس از این حادثه سخت‌گیری‌ها به مسلمان‌ها افزایش‌یافته و محمود باید تصمیم بگیرد یا قید عشق زن و فرزندش را بزند و یا تقیه کند و به‌ظاهر مسیحی شود. در ادامه محمود به واسطه‌ی زهد و پارسایی که از ایمان و مراقبه مذهبی‌اش ناشی شده است دارای قدرتی ماورای طبیعی شده که مانند عنایات خدایان به قهرمان‌ در نمایش‌های باستانی، گره مشکلات را باز می‌کند و فرجام داستان را رقم می‌زند.
مهرجویی فارغ‌التحصیل فلسفه است و نگاهی فلسفی در تمام آثار سینمایی و ادبی‌اش به‌خوبی مشهود است. او در کتاب «در خرابات مغان» هم با پیش‌کشیدن عرفان در مقابل مسائلی چون جنگ و نژادپرستی سعی در باز تعریف مفهومی والا چون عشق دارد.
داستان سبک‌های متفاوتی از جمله رئالیسم، رئالیسم جادویی و عرفانی را در تاروپود خود دارد که با بهره‌گیری از آنها به درون‌مایه‌ی عشق در برابر سیاست، جنگ و... می‌پردازد.
مهرجویی زبانی محاوره را برای روایت در نظر گرفته که به واسطه‌ی سال‌ها دیالوگ‌نویسی در سینما در آن استاد است و داستانی تصویری و ملموس را برای مخاطب روایت می‌کند که ریشه در تبحر او در ساخت میزانسن‌های نمایشی دارد. اما در نهایت این اثر بیش از آنکه ادبیات باشد، ادبیاتی گذر کرده از سینما است که این امر می‌تواند باعث ایجاد نظراتی متفاوت در بین مخاطبان شود.

کتاب در خرابات مغان

داریوش مهرجویی
داریوش مهرجویی (زادهٔ ۱۷ آذر ۱۳۱۸ در تهران) کارگردان، نویسنده و مترجم ایرانی است.مهرجویی با ساخت فیلم گاو در سال ۱۳۴۸ نگاه ها را متوجه سینمای ایران کرد و به موج نوی سینمای ایران شکل داد. پس از انقلاب مدتی از ایران مهاجرت کرد اما چند سال بعد بازگشت و به فیلم سازی پرداخت و عضو پیوستهٔ فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران شد.براساس نتایج یک نظرسنجی در سال ۱۳۸۳، او با آفریدن هفت شخصیت، بیشترین شخصیت سینمایی ماندگار را در سینمای ایران خلق کرده است. همچنین شخصیت هامون در فیلمی به همین نام از مهرجویی، ...