کتاب فرهنگ توصیفی زبان شناسی تاریخی

Zaban Shenasi Tarikhi
فرهنگنامه زبان شناسی(7)
کد کتاب : 122529
شابک : 978-9644042805
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 518
سال انتشار شمسی : 1394
نوع جلد : سلفونی
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 21 اردیبهشت

معرفی کتاب فرهنگ توصیفی زبان شناسی تاریخی اثر مهرداد نغزگوی کهن

زبان‌شناسی تاریخی از قدیمی‌ترین رشته‌های زبان‌شناسی است. در این رشته به چگونگی تغییرات زبانی طی گذر زمان توجه می‌شود. تغییرات زبانی در بعضی از گونه‌های یک زبان به‌قدری شدید است که موجب انشقاق زبانی و به‌وجودآمدن زبان یا گویش جدیدی می‌شود. در فرهنگ توصیفی زبان‌شناسی تاریخی مفاهیم و اصطلاحات رایج مربوط به این تغییرات به دست داده ‌شده است. مخاطبان این فرهنگ محققان، اساتید، دانشجویان و کلیه‌ی کسانی هستند که به این تغییرات، و فرایندهای مرتبط با آن‌ها علاقه‌مند می‌باشند.

کتاب فرهنگ توصیفی زبان شناسی تاریخی

مهرداد نغزگوی کهن
مهرداد نغزگوی کهن (متولد ۸ شهریور ۱۳۴۶ در تهران) زبان‌شناس ایرانی، دانشیار دانشگاه بوعلی سینا و مدیر گروه زبان‌شناسی این دانشگاه است. حوزهٔ پژوهش‌های او شامل زبان‌شناسی تاریخی، صرف، دستوری‌شدگی، نمود، زبان‌های ایرانی و فارسی یهودی است. او در ششمین جشنوارهٔ نقد کتاب، به‌عنوان برگزیدهٔ بخش زبان‌شناسی شناخته شد. همچنین یکی از رساله‌های دکتری به راهنمایی نغزگوی کهن، برندهٔ جایزهٔ محمد مقدم از سوی انجمن زبان‌شناسی ایران شد. او همچنین سردبیری فصلنام...
دسته بندی های کتاب فرهنگ توصیفی زبان شناسی تاریخی
قسمت هایی از کتاب فرهنگ توصیفی زبان شناسی تاریخی (لذت متن)
جهان همواره در حال تغییر است و هر آنچه در جهان وجود دارد نیز مصون از این تغییر نیست. انسان و زبان مورد استفاده ی او نیز همگام با جهان، ناگزیر به تغییر است. تغییرات زبانی فراگیر هستند و در همه ی مولفه های زبان، از صرف و نحو گرفته تا نظام واجی، واژگان و معناشناسی می توان این تغییرات را مشاهده کرد، گرچه سرعت تغییر این اجزا با یکدیگر فرق دارد. معمولا واژگان بیشترین و نظام واجی کمترین سرعت را در تغییر دارند. هزاران سال است که انسان متوجه تغییرات زبانی شده است. این توجه و دل مشغولی به تغییر زبانی را در تدوین دستورالعمل هایی برای خواندن صحیح متون مذهبی از دوران متقدم می توان مشاهده کرد.