کتاب فلسفه عشق

Philosophy of Love in the Past, Present, and Future
در گذشته، حال و آینده
کد کتاب : 130920
مترجم : تورج اله وردی
شابک : ‭978-6225571044‬
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 508
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2022
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 8 خرداد

معرفی کتاب فلسفه عشق اثر آندره گراله

عشق از والاترین رخدادهای انسانی است که اکثرا آن را در طول زندگی‌شان تجربه می‌کنند و هر روزه در جامعه، موسیقی، فیلم، کتب ادبی و رسانه‌های اجتماعی با آن مواجه می‌شوند. با اینحال، بررسی‌های فلسفی در باب ماهیت عشق زیاد نیست. کتاب «فلسفۀ عشق» شامل مجموعه مقالاتی بدیع از نویسندگان مختلف دربارۀ رویداد عشق است که به بررسی چگونگی تکامل و تنوع تفکر فلسفی دربارۀ عشق در طول زمان پرداخته و چالش‌ها و فرصت‌های سبک زندگی معاصر در اینباره را مورد تحقیق قرار می‌دهد. این کتاب از مجموعه کتب فلسفۀ معاصر دانشگاه راتلج است که توسط سه فیلسوف متخصص در حوزۀ اخلاق و عشق ویرایش گردیده و در سال 2022 منتشر‌شده است.
به‌طور کلی، کتاب به سه بخش تقسیم‌شده که هر بخش بر بعد زمانی متفاوتی از عشق، یعنی گذشته، حال و آینده‌ تمرکز دارد. بخش اول، «گذشته»، به بررسی خاستگاه‌های تاریخی فلسفۀ عشق می‌پردازد. فصل‌های این بخش موضوعاتی مانند مفاهیم یونان باستان از عشق، از قبیل اروس (eros)، فیلیا (philia) و آگاپه (agape) را پوشش می‌دهند. همچنین در این بخش، نقد کی‌یرکگور از عشقی که بر‌اساس صرف سود و امتیاز است بیان می‌شود و تمایزی که وی میان عشق به‌عنوان یک وظیفه و عشق به‌عنوان یک میل می‌گذارد شرح و تفسیر می‌گردد. در مقاله‌ای دیگر از این بخش، تفسیر عرفانی اریش فروم، فیلسوف آلمانی‌تبار، از روابط جنسی و مفهوم او از هنر عشق‌ورزیدن مورد بررسی قرار می‌گیرد. بخش دوم کتاب به فهم امروزی ما از عشق اختصاص دارد و به تحلیل مفاهیم و شیوه‌های اکنونی عشق‌ورزیدن با‌توجه به تغییرات اجتماعی و فرهنگی دنیای مدرن می‌پردازد. بخش سوم کتاب شامل نظریات مختلف در‌باب فلسفۀ عشق در «آینده» است. در این بخش مقالاتی دربارۀ نقش و تأثیر فناوری‌های مختلف بر عشق، مانند برنامه‌های دوستیابی، رسانه‌های اجتماعی و هوش مصنوعی قرار داده‌شده است و چشم‌اندازها و مشکلات یک عشق رمانتیک در یک جامعۀ لیبرال نقد و بررسی گردیده است.
می‌توان گفت این کتاب مروری جامع از فلسفه‌ی عشق است که رویکردهای مختلف فلسفی مانند رویکرد تاریخی، تحلیلی و هنجاری را در‌هم‌آمیخته است. درواقع کتاب «فلسفۀ عشق» نه‌تنها بیان نظریات مختلف فلسفی در حوزۀ عشق است، بلکه کاتالیزوری برای فلسفۀ عشق است که می‌تواند برای علاقه‌مندان بسیار مفید باشد.

کتاب فلسفه عشق