کتاب نمایش در ایران

Theater in Iran
کد کتاب : 13900
شابک : 978-9646751095
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 224
سال انتشار شمسی : 1401
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 11
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب نمایش در ایران اثر بهرام بیضایی

سلسله مقالات «نمایش در ایران» در دوره سوّم مجلّهٔ موسیقی از شماره ۶۲ تا ۷۷ به سال های ۱۳۴۱ و ۱۳۴۲ منتشر شد. سپس تر در سال ۱۳۴۴ مجموع این چهارده مقاله در کتابی به نام نمایش در ایران: با شصت تصویر و طرح و یک واژه نامه طبع شد. این کتاب سال ها نایاب بود و به صورت غیرقانونی تکثیر می شد، تا سرانجام چاپ دوباره ای از آن در سال ۱۳۷۹ ممکن شد.

ین یک تاریخ زنده نیست. هرچند زنده نبودن از مشخصات هرکتاب تاریخ است، ولی این بار علت را شاید در نمایش ایران باید جست که نیمه جانی سخت جان بوده است. شاید هم در نبودن نمایشگاهی، مجموعه­ای، بایگانی آثاری، جایی که در آن نشانه­ها یا بازمانده­هایی را بتوان پیدا کرد. این مطلب کوچکی نیست. در یکی دو سرزمین همسایه­ی ما موزه­هایی هست که در آنها برای مثل عروسک­های شب بازی ایرانی از عهد سلجوقی تا امروز را می­شود دید. ولی اینجا موزه­ها از هیچ چیز پر است.

کتاب نمایش در ایران

بهرام بیضایی
بهرام بیضایی (زاده ۵ دی‌ماه ۱۳۱۷ در تهران) کارگردان سینما و تئاتر و نمایش‌نامه نویس و فیلمنامه نویس و پژوهشگر ایرانی است.‏‏بیضایی علاوه بر کارگردانی و نمایش‌نامه نویسی، در سینما عرصه‌های دیگری چون تدوین، ساخت عنوان بندی و تهیه کنندگی را هم تجربه کرده‌است.‏وی کارگردان برخی از بهترین و ماندگارترین آثار سینمای تاریخ ایران است.چریکه تارا، مرگ یزدگرد، باشو غریبه کوچک، شاید وقتی دیگر، مسافران و سگ کشی از مهم‌ترین آثار وی هستند.‏خانواده‌اش اهل کاشان...
قسمت هایی از کتاب نمایش در ایران (لذت متن)
سلسه ی بعدی سلطه ی خود را گسترش داد و به هر سو تاخت، از اقوام وحشی شمالی تابه یونان و حتی مصر، مرزها را توسعه داد بی آن که بداند برای نگهداری این مرزها همیشه باید درحال آماده باش یا جنگ باشد، و بود! قلمرویی تشکیل دادمرکب از حدود بیست ملت خراجگزار نامتجانس و منتظر فرصت که هیچ وجه اشتراکی در زبان و فرهنگ و آداب و غیره نداشتند و به همین دلیل رانده می شدند به سوی پراکندگی و استقلال طلبی و شورش و در نتیجه فرسوده کردن قدرت مرکزی و آماده کردنش برای زوال و انقراض.