کتاب گزیده ی آثار مولانا

Ancient literature
(گزیده ی آثار مولانا)
کد کتاب : 15612
شابک : 978-9645069047
قطع : پالتویی
تعداد صفحه : 244
سال انتشار شمسی : 1393
سال انتشار میلادی : 2014
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب گزیده ی آثار مولانا اثر جلال الدین محمد بلخی(مولانا)

"گزیده آثار مولانا" از مجموعه کتاب های "متون کهن ادبیات" است که انتشارات "سوره مهر" اقدام به تالیف آن نموده و این بار "اسدالله بقایی نائینی"، به سراغ آثار "مولانا جلال الدین محمد بلخی" رفته است. برای ارائه ی این گنجینه ی شیرین عارفانه، "اسدالله بقایی نائینی" آثاری همچون "مثنوی معنوی"، " فیه ما فیه" "دیوان شمس"و رباعیات "مولانا جلال الدین محمد بلخی" را مورد بررسی قرار داده و گزیده هایی از این آثار گرانقدر را یکجا جمع آوری نموده است.
در برهه ای از تاریخ ایران که ادبیات و فرهنگ کشور به شدت تحت تاثیر آشوب و بلوای مغول قرار گرفته بود، عارفان و شاعرانی پدید آمدند که نامشان همچون ستاره ای در گستره ی آسمان ادبیات ایران و حتی جهان درخشید. یکی از آن نام های درخشان، "مولانا جلال الدین محمد بلخی" بود که از سده ی هفتم هجری قمری برخاست و به چنان جایگاه رفیعی در کاخ بلند نظم و عرفان دست یافت که کمتر کسی توانسته تا آن پله بالا برود. "گزیده آثار مولانا" از مجموعه ی "متون کهن ادبیات"، علاوه بر ارائه ای مطالب دستچین شده و دلپذیر، زندگی "مولانا جلال الدین محمد بلخی" را نیز معرفی می کند. از دیگر موارد مثبت این اثر، واژه نامه ای است که در انتهای کتاب آمده و لغت های دشوار را همراه با معنی آنان در اختیار خوانندگان می گذارد. "گزیده آثار مولانا" برای افرادی که می خواهند به عصاره ی دلچسبی از آموزه های این عارف بزرگ دست پیدا کنند بسیار مفید و مناسب بوده و نکات برگزیده ای که از خواندن چندین دفتر سنگین از آثار "مولانا جلال الدین محمد بلخی" به دست می آید را در کمتر از سیصد صفحه به مخاطب عرضه می دارد.

کتاب گزیده ی آثار مولانا

جلال الدین محمد بلخی(مولانا)
جلال الدین محمد بلخی معروف به مولانا، مولوی و رومی، زاده ی 15 مهر 586 و درگذشته ی 4 دی 652 هجری شمسی، از مشهورترین و تأثیرگذارترین شاعران ایرانی است.جلال الدین محمد بلخی در بلخ زاده شد. پدر او مولانا محمد بن حسین، خطیبی معروف به بهاءالدین ولد و سلطان العلما، از بزرگان صوفیه و مردی عارف بود و نسبت خرقه ی او به احمد غزالی می رسید. وی در عرفان و سلوک سابقه ای دیرین داشت و چون اهل بحث و جدال نبود و دانش و معرفت حقیقی را در سلوک باطنی می دانست نه در مباحثات و مناقشات کلامی و لفظی، پرچمداران کلام و...
دسته بندی های کتاب گزیده ی آثار مولانا
قسمت هایی از کتاب گزیده ی آثار مولانا (لذت متن)
وقتی عطار نیشابوری کتاب شریف اسرارنامه را به مولانای سیزده ساله اهدا می نمود، گفت: «... زود باشد که این جوان آتش در دل عشاق عالم زند». آن روز کسی تصور نمی کرد جذبة نگاه نافذ رند شوریده از راه رسیده ای چون شمس تبریزی چنان آتشی در نیستان وجود مولانا زند که عالم و عالمیان را در شر و شور عاشقانه و عارفانه اندازد. مثنوی های عارفانه مثنوی معنوی، غزلیات شورانگیز دیوان کبیر شمس و حکم پندآموز فیه ما فیه دریا به دریا باده ناب عارفانه است که سرمستان عالم معنا را مستی مضاعف دهد. جرعه ای از این مینای روح افزا برگیرید، بی تردید خود به خمخانه آن خواهید زد.