کتاب براندازی

Overthrow
(روایت یک قرن عملیات تغییر رژیم توسط آمریکا از هاوایی تا عراق)
کد کتاب : 16092
مترجم :
شابک : 978-9643804725
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 568
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 2006
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 9 اردیبهشت

معرفی کتاب براندازی اثر استفن کینزر

کتاب براندازی (روایت یک قرن عملیات تغییر رژیم توسط آمریکا از هاوایی تا عراق) تاریخچه ای داستانی از کودتاها ، انقلاب ها و تهاجم هایی که به موجب آنها ایالات متحده چهارده دولت خارجی را سرنگون کرده است را ارائه می دهد.

"تغییر رژیم" در کشور های مختلف با دولت جورج دبلیو بوش آغاز نشد ، این سیاست بیش از صد سال است که بخشی جدایی ناپذیر از سیاست خارجی ایالات متحده است. با سرنگونی سلطنت هاوایی در سال 1893 و ادامه جنگ اسپانیا و آمریکا و جنگ سرد و تا زمان خود ما ، ایالات متحده از این امر کوتاهی نکرده است که دولتهایی را که مانع اهداف سیاسی و اقتصادی آن بودند سرنگون کند. حمله به عراق در سال 2003 آخرین نمونه است ، اگرچه شاید آخرین مورد از خطرات موجود در این عملیات نباشد.

در کتاب «براندازی» ، استفان کینزر داستان سیاستمداران ، جاسوسان ، فرماندهان نظامی و مدیران بازرگانی جسور را روایت می کند. وی همچنین نشان می دهد که دولت ایالات متحده اغلب این عملیات و سیاستی را که در بالا بدان اشاره کرده ایم، بی مهابا اجرا کرده است . در نتیجه چنین سیاستی، بسیاری از این عملیات ها عواقب طولانی مدت فاجعه باری داشته اند.

کینزر در یک تاریخ جذاب و تحریک آمیز که خوانندگان را به چهارده کشور از جمله کوبا ، ایران ، ویتنام جنوبی ، شیلی و عراق می برد ، تاریخ مدرن آمریکا را از یک منظر جدید و اغلب شگفت آور بررسی می کند.

کتاب براندازی

استفن کینزر
استیون کینزر (به انگلیسی: Stephen Kinzer) (زادهٔ ۴ اوت ۱۹۵۱)، نویسنده و روزنامه‌نگار اهل ایالات متحده آمریکا است. وی که پیش از این با نیویورک تایمز همکاری می‌کرد، تاکنون، گزارش‌های مختلفی از پنجاه کشور جهان و چندین عنوان کتاب منتشر کرده است.از جمله آثار مشهور او در ایران می‌توان به کتاب همه مردان شاه اشاره کرد.
نکوداشت های کتاب براندازی
“Stephen Kinzer has a grim message for those critics of the Iraqi war who believe George W. Bush to be America’s most misguided, uninformed, and reckless president. Bush has had plenty of company in the past century―presidents who believe that America, as Kinzer tells us, has the right to wage war wherever it deems war necessary.
استفان کینزر برای کسانی که منتقد جنگ عراق هستند و معتقدند جورج دبلیو بوش گمراه ترین ، ناآگاه ترین و بی پروا ترین رئیس جمهور آمریکا است ، پیامی تلخ دارد. بوش در قرن گذشته هم فکران زیادی داشته است ... رئیس جمهورهایی که معتقد بودند و هستند که آمریکا ، همانطور که کینزر به ما در این کتاب یاددآوری کرد ، حق دارد هر جا جنگ را ضروری بداند ، جنگ کند.
Seymour M. Hersh

قسمت هایی از کتاب براندازی (لذت متن)
اما تغییر در این جامعه بهشت سان با رخداد غیرمنتظره شگفت آوری از روز هجدهم ژانویه ۱۷۷۸ آغاز شد. صبحگاه آن روز، دور از کناره کایایی در میانه دریا، منظرهای تماشایی پدیدار شد که هاواییاییها را به شدت بهت زده کرد. چنان بهت و حیرتی که از بهت زدگی امروزین ناشی از مشاهده فرود یک سفینه فضایی، کم تر نبود. دو باریکه تیره که به نظر می رسید دو جزیره شناور باشند، در افق پدیدار شدند. برخی از شدت هیجان و برخی از ترس و وحشت زدگی از خود بیخود شدند.

این میسیونرها در آن سرزمین با چیزهایی مواجه شدند که باعث هراس آنان شد. جامعه بومی هاوایی با سرشت بی تکلف، اعتقاد مذهبی به جان داشتن اشیاء و مالکیت اشتراکی اصلا نمی توانست خود را با شیوه زندگی سرد و خشک و سختگیرانه ای که نیوانگلندیها به آن عادت داشتند، تطبیق دهد. اصولی را که میسیونرها با خود آوردند و پایه و اساس تمدن به حساب می آمد نظیر تمایلات و آرزوها، علائق فردی و شخصی و عقل معاش) به طور کلی برای هاواییاییها ناشناخته بود.

اما مقامات رسمی در واشنگتن که هنوز به داشتن مستعمرات آن سوی دریاها تمایلی نداشتند خواسته آنان را نادیده گرفتند. چندی بعد کشتکاران، رهبران آمریکا را به امضای یک موافقتنامه تجارت آزاد یا قرارداد عمل متقابل» ترغیب کردند که می توانست به آنها اجازه دهد شکر تولیدی خود را بدون پرداخت عوارض در بازارهای ایالات متحده بفروشند اما این درخواست هم گوش شنوایی پیدا نکرد.