کتاب داستان های مثنوی معنوی

Masnavi Manavi
کد کتاب : 18832
شابک : 978-9644081415
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 607
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2010
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 17
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب داستان های مثنوی معنوی اثر محمد قاسم زاده

"داستان های مثنوی معنوی" اثری است منثور به قلم "محمد قاسم زاده" که در ششصد صفحه، هر شش دفتر از "داستان های مثنوی معنوی" را تحت پوشش قرار داده است. به این ترتیب با حذف حواشی و پند و وعظ هایی که مولانا جلال الدین در میان قصه ها به کار برده بود، این بار اثری خالص که تنها "داستان های مثنوی معنوی" را در بر داشته، در اختیار مخاطبین قرار گرفته است. "محمد قاسم زاده" با اشاره به این امر که قصه های معنوی حالت قطعه قطعه و سیال دارند، بیان می کند که مولانا گاهی بدون اتمام یک داستان، سراغ داستان دیگر می رود و یا شروع به تعریف یک اصطلاح می کند؛ در نتیجه مخاطب باید در قصه ی دیگری به دنبال پایان قصه های قبلی بگردد و این مساله در کنار زبان سنگین "داستان های مثنوی معنوی"، به اندازه ی کافی برای مخاطب غیرمتخصص گیج کننده خواهد بود.
به این ترتیب "محمد قاسم زاده" با تبدیل نظم به نثر، جایگزینی واژه ها و اصطلاحات پیچیده و دشوار، همچنین از بین بردن عدم پیوستگی ها و ارائه ی داستان هایی یکپارچه، اثری تدارک دیده که در آن مخاطب نهایت لذت را از داستان های پندآموز و شگفت انگیز مثنوی دریافت کند. تعداد داستان های برگردان شده، دویست و پنجاه و هفت عدد است که قصص موجود در هر شش دفتر را شامل می شود. "محمد قاسم زاده" در انتهای هر کدام از "داستان های مثنوی معنوی"، جهت درک بهتر و بیشتر مخاطب، به تشریح منظور و مفهوم عرفانی داستان پرداخته و این قسمت ها معمولا پنج یا شش سطر از عصاره ی داستان را در بر می گیرند.

کتاب داستان های مثنوی معنوی

محمد قاسم زاده
محمد قاسم‌زاده، متولد ۱۸ تیر ۱۳۳۴ در نهاوند است. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در زادگاهش گذراند، هرچند به‌خاطر شغل نظامی پدر سال‌های کودکی را در شهرهای گوناگون سپری کرد. دبستان اتحاد در نهاوند نخستین مدرسه‌ای بود که در آن درس خواند.دبیرستان‌های آریا و کوروش‌کبیر در ادامه راه جایگاه‌هایی بود که بر میزهای آن‌ها نشست. سال ۱۳۵۳ دیپلم ادبی گرفت و همان سال وارد دانشگاه تهران شد. در این دانشگاه زبان و ادبیات فارسی خواند و در سال ۱۳۵۷ لیسانس گرفت. مدت نه سال از ...
دسته بندی های کتاب داستان های مثنوی معنوی
قسمت هایی از کتاب داستان های مثنوی معنوی (لذت متن)
مثنوی معنوی مولوی بی شک بزرگترین اثر عرفانی فارسی است و از قرن هفتم تا کنون محل بحث و جدال ادیبان و عارفان ایرانی و غیرایرانی بوده و سال هاست که شهرت این اثر از محافل خواص بیرون رفته و خوانندگان عامه نیز به آن روی آورده اند. جنبه های متفاوت این اثر باعث شده که هر کس در آینه ی آن خود را ببیند اما در این میان مشکلاتی وجود دارد که خوانندگان غیرمتخصص را با معضلاتی روبرو می کند، شیوه داستان گویی مولانا که می توان آن را متاثر از داستان گویی هندی دانست خط داستانی را رها می کند و با نقل داستان های گوناگون در دل هم در یک بستر، چندین داستان را که با خطی فرضی به هم وابسته اند، طرح می کند. گاهی سررشته داستان اصلی را رها می کند و بعدها داستانی دیگر آن را تداعی می کند و مولانا بار دیگر به آن برمی گردد. این رها کردن سررشته و پرش های پی در پی در داستان هایی نظیر آنچه در کلیله و دمنه آمده، شاید مخل درک داستان نباشد، اما اگر علاوه بر این پرش ها وعظ های گوناگون مولانا را در این میان در نظر بگیریم بی شک در فهم داستان مانع ایجاد می کند .