کتاب روشنگری در محاق

Lost Enlightenment
عصر طلایی آسیای میانه از حمله ی اعراب تا تیمور لنگ
کد کتاب : 18959
مترجم :
شابک : 978-9642134434
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 561
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2013
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب روشنگری در محاق اثر استیون فردریک استار

در این تاریخ وسیع و به تصویر کشیده شده ی غنی، فردریک استار داستان حیرت آور و عمدتا ناشناخته ی روشنگری قرون وسطای آسیای میانه را از طریق زندگی پر حادثه و دستاورد های خیره کننده ی اذهان بزرگ وقطعه هایی که پلی به دنیای مدرن ساختند روایت می کند. از آنجایی که عمده ی این قطعات به عربی نوشته شده اند برای مدت زیادی عرب فرض می شدند. ولی در واقع آن ها از آسیای میانه بودند و افراد ترک و پارسی بودند که از منطقه ای که امروزه از جنوب قزاقستان و افغانستان و از شرقی ترین استان ایران تا سین کیانگ چین گسترده است به آنجا کشیده شده بودند.
روشنگری محاق، این که چگونه آسیای میانه بین سال های 800 و 1200 بر تجارت و اقتصاد جهان حکمرانی کرد، عظمت و کمال شهرهایش، خلوص هنر آن و از همه مهم تر پیشرفت دانش آن در بسیاری از زمینه ها را بازگو می کند. اهالی آسیای میانه در اخترشناسی، ریاضیات، زمین شناسی، پزشکی، شیمی، موسیقی، علوم اجتماعی، فلسفه، الهیات و بسیاری از موضوعات دیگر پیشرفت های چشمگیری داشتند. آنان نام جبر را برای اولین بار به آن بخشیدند، قطر زمین را با دقت بی سابقه ای محاسبه کردند، کتاب های نوشتند که بعد ها علم طب را در اروپا تعریف کرد و برخی از بزرگترین اشعار جهان را به قلم درآوردند. حتی یک محقق افغانستانی وجود آمریکای شمالی و جنوبی را پنج قرن جلوتر از کلمب پیشگویی کرد. به ندرت در تاریخ دیده می شود که این تعداد باورنکردنی از دانشمندان همه چیزدان در یک نقطه جمع شده باشند. تعجبی ندارد که نوشته های آنان از دوران سنت توماس آکویناس تا زمان انقلاب علمی بر فرهنگ اروپا تاثیر گذاشت و چنین اثر مشابه و عمیقی بر هند وقسمت اعظمی از آسیا نیز داشت.
روشنگری در محاق شرح وقایع این عصر فراموش شده ی موفقیت را بیان می کند و به دنبال توضیح دادن خاستگاه آن و جستجو در میان نظریاتی است که درباره ی علت نهایی نابودی آن رقابت می کنند. این کتاب که بر اساس آخرین پژوهش ها و در سبکی زنده و دریافتنی نوشته شده، هم مخاطبان عمومی و هم متخصصین را شگفت زده خواهد کرد.

کتاب روشنگری در محاق

نکوداشت های کتاب روشنگری در محاق
Lost Enlightenment is a remarkable and accessible scholarly tour de force.
روشنگری در محاق یک سیاحت پژوهشی در دسترس و قابل توجه است.
Times Literary Supplement Times Literary Supplement

Lost Enlightenment is a most amazing book, one with--if we are lucky--the potential to shape global public thinking for decades ahead. . . . Lost Enlightenment is an entirely readable, informative and even entertaining book. Although it might surely serve as an inspiration to the modern inhabitants of Central Asia, it should also serve as a warning to any modern nation and civilization that it is tempted to intolerance.
روشنگری در محاق کتابی شگفت انگیز است و اگر خوش شانس باشیم، پتانسیل شکل دادن به نحوه ی اندیشه عموم جهان را برای دهه های پیش رو دارد. ...روشنگری در محاق کتابی سراسر خواندنی، آموزنده و حتی سرگرم کننده است. هر چند که باید به عنوان منبع الهام برای ساکنین جدید آسیای مرکزی خدمت کند، باید درس عبرتی هم برای تمام تمدن ها و ملل نوین که وسوسه ی تعصب دارند باشد.
Asian Review of Books

This book does a marvelous job of highlighting the contributions of medieval intellectuals from Central Asia to the history of world civilizations. . . . It is a very informative and readable book.
این کتاب عملکرد خارق العاده ای در نشان دادن اثر روشنفکران قرون وسطای آسیای میانه در تاریخ تمدن جهان داشته است. کتابی بسیار آموزنده و خواندنی است.
Fezana Journal

This book is a must-read for those wanting to understand the development of this vast region of the world and the cultural and religious tides that gave rise to the conflicts we face today.
این کتاب برای کسانی که خواستار درک توسعه ی منطقه ی وسیعی از جهان و موج های مذهبی و فرهنگی که ناسازگاری های امروز ما از آن برخاسته، هستند از دسته ی کتاب هایی است که باید خوانده شود.
Explorers Journal

Fred Starr makes the most persuasive case yet that medieval Central Asia was a major center of civilization and high culture―and what a picture emerges
فرد استار قانع کننده ترین بحثی که معتقد است آسیای میانه در قرون وسطی مهد عظیم تمدن و فرهنگ غنی بوده را مطرح کرده و چه تصویری از آن پدیدار می شود.
Columbia University

A great introduction to the ‘Scientific Golden Age.'. . . [It] provides a deep insight into the much-overlooked lands, dynasties and cultures that made up Central Asia during the Islamic Golden Age.
مقدمه ی سترگ بر عصر طلایی علم که بینشی عمیق از سرزمین های نادیده گرفته شده، سلسله ها و فرهنگ هایی که آسیای میانه را در عصر طلایی اسلام ساختند، ارائه می کند.
Insight Turkey

قسمت هایی از کتاب روشنگری در محاق (لذت متن)
در قطعه ای جسورانه تر، این سینا تا بدان جا پیش رفت که مدعی شد اندک کسانی که پیامبر شده اند قوه الهام استثنایی داشته اند. آنها به مدد این قوه همان حقایق بزرگی را که علوم و الاهیات در جست وجویشان هستند درمی یابند و به زبانی قابل فهم عرضه می کنند. ابن سینا هنگامی که نماز می خواند این قوه الهام را به فعل درمی آورد. اما این گزاره بزرگ سرانجام موجب حملات ویرانگر به میراث ابن سینا شد، شصت سال پس از آن که او خود از دنیا رفته بود. بسیاری از مومنان این ادعا را که وحی همان الهام است، یا کمابیش همان است، اهانت آمیز دانستند. گفتند سبب انتقال ثقل وحی از خدا به انسان می شود و وحی و دین را تنزل می دهد. گویی ابن سینا نگفته بود که محمد (ص) رسول خدا و واضع شریعت و قائم قسط در زمین است. بسیاری گمان کردند که او همچون پروتاگوراس (۴۹۰ _ ۴۲۰ پ م) فیلسوف یونان باستان مدعی شده است معیار همه چیز انسان است (که هم قوه عاقله دارد هم قوه الهام). ابن سینا به خوبی می دانست که با نگارش کتاب شفا و آثار فلسفی دیگر به قلمرو فوق العاده بحث انگیزی گام نهاده است. هم پرسش های او و هم پاسخ هایی که برایشان می یافت خطرناک بودند. برای مثال، ارسطو و فیلسوفان دیگری زمین را ازلی می شمردند، در حالی که اسلام زمین را مخلوق مستقیم خداوند می شناخت. این سینا می توانست در این مورد و موارد دیگر موضع بینابینی مبهمی بگیرد. اما او در عوض تلفیق آنها پلی بین شان زد و هیچ یک را فدای دیگری نکرد. او با مساله شر نیز همین کار را کرد؛ گویا واقعیت آن را کاملا پذیرفت اما در نهایت، خوش بینانه، مدعی شد که خیر در جهان بر شر غلبه می کند، و آنچه شر به نظر می رسد اغلب ناشی از انکار خیر است، و نشان نمی دهد که بشر ذاتا پلید باشد.