کتاب مرگ با تشریفات پزشکی

Being Mortal: Medicine and What Matters in the End
آنچه پزشکی درباره مردن نمی داند
کد کتاب : 19669
مترجم :
شابک : 978-6008091523
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 368
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2014
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 10
زودترین زمان ارسال : 6 اردیبهشت

کتاب برگزیده سال به انتخاب وال استریت ژورنال اکونومیست،نیویورک تایمز و گاردین

معرفی کتاب مرگ با تشریفات پزشکی اثر آتول گاواندی

در کتاب مرگ با تشریفات پزشکی آتول گاواندی این نویسنده ی پرفروش با سخت ترین چالش حرفه خود روبرو می شود: این که چگونه پزشکی نه تنها زندگی را بهبود نمی بخشد ، بلکه روند پایان آن را نیز تسریع می کند.

پزشکی در دوران مدرن پیروز شده است ، تولد ، آسیب و بیماری های عفونی را از چیزهایی خطرناک به چیزهایی که کنترل می شوند تبدیل کرده است. اما در شرایط اجتناب ناپذیر پیری و مرگ ، اهداف پزشکی به نظر می رسد که بیش از حد خلاف منافع روح انسان باشد. خانه های سالمندان ، دارای تجهیزات ایمنی هستند ، بیماران را در تختخواب های چرخ دار و صندلی های چرخدار قرار می دهند. بیمارستان ها افراد در حال مرگ را جدا می کنند، مدتها پس از انجام درمان ، علایم حیاتی را بررسی می کنند. پزشکان متعهد به تمدید زندگی ، همچنان روندهای ویرانگری را انجام می دهند که در پایان تنها رنج را افزایش می دهد.
گاواندی ، که یک جراح متخصص است ، به محدودیت هایی نهایی حرفه خود می پردازد و استدلال می کند که کیفیت زندگی، هدف مورد نظر بیماران و خانواده ها است. گاواندی نمونه هایی از مدلهای آزادتری را برای کمک به افراد مسن و وابسته ارائه می دهد . او انواع مراقبت های بیمارستانی را مورد بررسی قرار می دهد تا نشان دهد هفته ها یا ماه های آخر شخص ممکن است ارزشمند باشد.
پر از تحقیقاتی که چشم ها را به حقیقت باز می کنند و داستان پردازی پرتحرک ، کتاب مرگ با تشریفات پزشکی ادعا می کند که درمان می تواند باعث ارتقای راحتی و تجربیات ما تا پایان شود ، تا نه تنها زندگی خوب بلکه پایان خوبی را نیز فراهم کند.

کتاب مرگ با تشریفات پزشکی

آتول گاواندی
آتول گاواندی (Atul Gawande) جراح و نویسندهٔ آمریکایی است که در دانشگاه هاروارد استاد مدیریت و سیاست‌گذاری سلامت است. او علاوه بر نوشتن کتاب در نیویورکر و اسلیت نیز مطلب می‌نویسد. گاواندی در سال ۲۰۱۰ به انتخاب مجلات تایم و فارین پالیسی در فهرست متفکران پرنفوذ جهان قرار گرفت. همچنین به خاطر تأثیرگذاری تحقیقاتش در حیطهٔ سلامت «جایزهٔ الی» (جایزهٔ ملی مطبوعات در آمریکا) را به خود اختصاص داده است.
نکوداشت های کتاب مرگ با تشریفات پزشکی
Wise and deeply moving
هوشمندانه و عمیقا تکان دهنده.
Oliver Sacks

Illuminating.
درخشان
Janet Maslin, The New York Times

Atul Gawande's wise and courageous book raises the questions that none of us wants to think about . . . Remarkable
آتول گاواندی در این کتاب هوشمندانه و تشویق کننده سوالاتی را مطرح می کند که هیچ کدام از ما نمیخواهیم به آنها فکر کنیم. اثری قابل توجه.
(Peter Carey, The Sunday Times (UK

قسمت هایی از کتاب مرگ با تشریفات پزشکی (لذت متن)
هیچ کس آن طور که او دلش می خواست به حالش ترحم نمی کرد. بعضی لحظات بعد از تحمل دردهای عمیق، بیشتر از هر چیزی دلش می خواست کسی دلش به حال او بسوزد، درست همان طور که دل آدم ها برای بچه های مریض می سوزد. دلش لک زده بود که کسی بیاید و او را نوازش کند و دلداری بدهد. او می دانست که حالا آدم گنده ای شده و ریشش به سفیدی می زند و به همین خاطر، تحقق این آرزو ممکن نیست. بااین حال، هنوز دلش دنبال چنین چیزهایی بود

شاید فکر کنید که آدم ها دست به قیام زده اند. شاید فکر کنید که باید این آسایشگاه ها را چنان آتش زد که به خاکستر تبدیل شوند. اما هرگز چنین نمی کنیم، چون بعید می دانیم که گزینه بهتری برای آن دوران از حیاتمان داشته باشیم که از فرط ضعف و تزلزل نمی توانیم از پس کارهایمان بربیاییم. ما حتی تصوری از گزینه بدیل نداریم. عمدتا هنوز خانواده جایگزین اصلی چنین وضعیتی است. بخت و اقبال شما برای رهیدن از این آسایشگاه ها نسبت مستقیمی با تعداد فرزندانتان دارد و طبق تحقیق مختصری که انجام شده، ظاهرا داشتن دست کم یک دختر برای تامین این کمک ها ضروری است.

من بیرون اتاقش ایستاده بودم و با دستان عرق کرده پرونده اش را گرفته بودم و تلاش می کردم بفهمم چطور می توانم این موضوع را با او در میان بگذارم. ما امیدوار بودیم عمل جراحی جلوی پیشرفت آسیب های نخاعی او را بگیرد. البته این عمل نه او را درمان می کرد نه فلجش را رفع می کرد و نه او را به زندگی سابقش بازمی گرداند. هر کاری هم که می کردیم نهایتا چند ماه زنده می ماند. البته کل این عملْ خودش هم خطرناک بود؛ لازم بود سینه اش را بشکافیم، دنده ای را برداریم و یکی از ریه هایش را کنار بزنیم تا به ستون فقراتش برسیم. در چنین عملی خون ریزی زیاد و ریکاوری دشوار است. همین حالا او ضعف داشت اما با این عمل با خطر جدی عوارضی مواجه بود که می توانست او را ضعیف تر از این بکند. حتی این خطر وجود داشت که بعد از عمل جراحی عمر او کوتاه تر شود و وضعش بدتر. جراح مغز و اعصاب همهٔ این خطرها را برایش مرور کرد اما باز هم لازاروف مصمم بود و اصرار داشت که این جراحی انجام شود. در چنین وضعیتی، همهٔ کاری که من باید انجام می دادم این بود که داخل اتاق شوم و به فکر کاغذبازی ها و امضاگرفتن ها باشم.