کتاب بهزاد

Behzad
کد کتاب : 23634
شابک : ‏‫‭978-6001523083‬‬
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 208
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 2019
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 4 اردیبهشت

معرفی کتاب بهزاد اثر مجید کاشانی

کتاب "بهزاد" به تحقیق و نگارش "مجید کاشانی" و "معراج قنبری"، اثری است که "بهزاد گلپایگانی" را از دریچه‌ی "زندگی، آثار، فعالیت‌ها" مورد بررسی قرار می‎دهد. "بهزاد گلپایگانی" پس از تجربه‌ی فعالیت هنری در عرصه‌های مختلف، طراحی جلد کتاب را تریبون مناسبی برای بیان عقاید و ایده‌های خود یافت. او برای اولین بار در تاریخ طراحی گرافیک در ایران، مجموعه‌ای کاملا متمرکز بر تایپوگرافی را در مدت زمان کوتاهی تولید کرد. طراحی جلد او ترکیبی از تجربه‌گرایی و تحقیقات و مطالعه‌ی پیوسته‌ی او پیرامون حروف، کلمات و ترکیبات است. شخصیت‌پردازی برای حروف، دیدن فضاهای خالی، بازی با اندازه‌ها، موقعیت حرف‌ها، فضاهای منفی و مثبت و پیوند معنایی فرم و محتوا از ویژگی‌های آثار "بهزاد گلپایگانی" است.
"مجید کاشانی" و "معراج قنبری" تقریبا دو سال را صرف پژوهش جهت نگارش کتاب "بهزاد" کرده‌اند. وی که از اولین شاگردان پذیرفته شده در هنرکده‌ی تزئینی و عضو نخستین گروه بنیانگذاران مکتب سقاخانه بود، در نهایت صنعت گرافیک را پس از تجربیات مختلف انتخاب کرد و طراحی جلد کتاب را بستر مناسبی برای بیان افکار و احساسات خود دانست.
طراحی‌های صورت گرفته توسط "بهزاد گلپایگانی" نتیجه‌ی مطالعه‌ی مادام العمر او در مورد سازماندهی حروف و ساخت کلمه است. ایده‌های او به قدری جلوتر از زمان خود بود که دو دهه طول کشید تا طراحان دیگر بتوانند آنها را درک کنند، و به بازتولید و توسعه آنها بپردازند.
دومین دستاورد بزرگ "بهزاد گلپایگانی" خلق مجموعه "سپید بر سپید" بود که قدرت بی‌مثال خود را در اجرای حروف فارسی و توانایی کار با حداقل امکانات بصری نشان داد. زندگی حرفه‌ای "بهزاد گلپایگانی" کوتاه اما بسیار پرثمر بود و این کتاب علاوه بر "زندگی، آثار، فعالیت‌ها"، به شناسایی و تحلیل افراد، مکان‌ها و اتفاقاتی می‌پردازد که بر زندگی او تأثیر مستقیم یا غیرمستقیم داشته‌اند.

کتاب بهزاد

قسمت هایی از کتاب بهزاد (لذت متن)
بهزاد گلپایگانی را باید در روح زمانۀ خود جست: هنر مدرن چند صباحی است که به واسطۀ فرنگ رفته ها سر از گالری ها و دانشکده ها درآورده، استفاده از حروف و نوشتار به مثابۀ عناصر تصویری از سوی برخی از این هنرمندان و به طور مشخص در «جنبش سقاخانه» باب شده، به مجسمه ها و بوم های نقاشی راه یافته است. در دیگرسو، طراحی گرافیک با آنکه پویا و رو به جلو در حرکت است، اما اعتنای چندانی به قابلیت های تصویری حروف و کلمات ندارد. استفاده از تصویرسازی دغدغۀ اصلی در طراحی گرافیک است. اغلب طراحان صاحب نام فارغ التحصیلان رشتۀ نقاشی هستند. کارها بر مدار تصویرگری در حرکت اند و حروف در فضاهای خالی و پس زمینه ها صرفا برای انتقال اطلاعات جای داده می شوند. در این دوره تنها بعضی از طراحان آن هم در نمونه هایی انگشت شمار از حروف و کلمات به عنوان بازیگران اصلی کارها استفاده کرده اند. در این میان اما حساب یک نفر با دیگر طراحات گرافیک آن دوران کاملا جداست.