کتاب خواب آشفته نفت

Khabe-e Ashofte-ye Naft
(4جلدی ، باقاب)
کد کتاب : 23337
شابک : 978-2000802686
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 2342
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 1999
نوع جلد : زرکوب
زودترین زمان ارسال : 3 اردیبهشت
تعداد جلد : 4

خواب آشفته نفت - جلد اول
Khabe-e Ashofte-ye Naft 1
از قرارداد دارسی تا سقوط رضا شاه
کد کتاب : 23964
شابک : 978-9644310867
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 653
سال انتشار شمسی : 1401
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : 3 اردیبهشت

خواب آشفته نفت - جلد دوم (2جلدی)
Khabe-e Ashofte-ye Naft
دکتر مصدق و نهضت ملی ایران
کد کتاب : 23962
شابک : 978-9644310225
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 1144
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 9
زودترین زمان ارسال : 3 اردیبهشت
تعداد جلد : 2

خواب آشفته نفت - جلد سوم
Khabe-e Ashofte-ye Naft 3
از کودتای 28 مرداد تا سقوط زاهدی
کد کتاب : 23963
شابک : 978-9644310386
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 545
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 11
زودترین زمان ارسال : 3 اردیبهشت

معرفی کتاب خواب آشفته نفت اثر محمد علی موحد

"خواب آشفته نفت" روایتی است چهار جلدی از چهره ی نام آشنای تاریخ و ادبیات کشور، دکتر "محمد علی موحد"، که به همت نشر کارنامه منتشر شده است. در جلد نخست این اثر "محمد علی موحد" مطالبی از "از قرارداد دارسی تا سقوط رضا شاه" به خوانندگان ارائه می کند و در جلد دوم و سوم به مسائل مربوط به "دکتر مصدق و نهضت ملی ایران" می پردازد. در نهایت نویسنده در جلد چهارم کتاب "خواب آشفته نفت"، آنچه از "از کودتای ۲۸ مرداد تا سقوط زاهدی" اتفاق افتاده را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد.
"محمد علی موحد" در "خواب آشفته نفت"، مبنای روایت خود را براساس ظریف کاری ها و جزییات حقوقی قراردادها و مذاکره های نفتی قرار داده و از این دریچه به واکاوی مسائل می پردازد. با توجه به اشراف نویسنده بر مطالب ارائه شده که ماحصل تحصیلات دانشگاهی وی در زمینه ی حقوق و علوم سیاسی، فعالیت در کسوت سردبیر روزنامه ی شرکت نفت در زمان دکتر مصدق و همچنین تجربیات کاربردی او در سمت معاون اجرایی اوپک در ابتدای تاسیس آن می باشد، "خواب آشفته نفت" به یک اثر قدرتمند و گرانبها تبدیل شده که روایاتی مستند و دقیق از تاریخ را در تلفیق با نثری ادبی و خیره کننده ارائه می کند. نویسنده اظهار می دارد که "خواب آشفته نفت" در واقع داستانی است از توسعه ی ایران زمین که در بستری از اتفاقات ریز و درشت صورت گرفت و اکنون با استناد به تجربیات و علم نویسنده ی اثر، خوانندگان با جزییات قابل توجهی از اتفاقات پشت پرده ی جنبش نفت، توسعه ی ایران و آسیب شناسی مربوط به آن آشنا می شوند.

کتاب خواب آشفته نفت

محمد علی موحد
محمدعلی موحد (زادهٔ ۱۳۰۲، تبریز) عرفان‌پژوه، تاریخ‌نگار و حقوق‌دان، و عضو پیوستهٔ فرهنگستان زبان و ادب فارسی است.صمد موحد برادر اوست. محمدعلی‌موحد تحصیل را در مدارس تدین و اتحاد نو تبریز آغاز کرد و در سال ۱۳۱۹، پس از اخذ دیپلم متوسطه در رشتهٔ ادبی، به تهران آمد. اما به‌واسطهٔ فوت پدر (در سال ۱۳۱۷) به تبریز بازگشت و سرپرستی خانواده را برعهده گرفت و به مدت ده سال در تبریز و تهران اقامت گزید.وی در طول زندگی خویش همواره مشغول تحقیق، تألیف و ترجمه بوده و آثار شاخصی از خود ...
قسمت هایی از کتاب خواب آشفته نفت (لذت متن)
نیست آن سوتر ز عبّادان دهی سابقه ی من با نفت برمی گردد به همان ایام که زمان آغاز و اوج گیری ماجراهای این دفتر است. سفری داشتم به آبادان، سفری که از بد حادثه بود و نه از سر شوق و رغبت. … آبادان را من از سفر نامه ی ناصر خسرو می شناختم. او در بصره به قایق نشسته و پس از سه روز راه از مسیر رودخانه به آبادان رسیده بود؛ راهی که می گوید هر دو سوی آن «باغ و بوستان و کوشک و منظر» بود. ناصر آبادان را جزیره ای تصویر می کند بر کنار دریا در میان دو شاخه ی شط: «از هیچ جانب به عبّادان نتوان شد الّا به آب گذر کنند و جانب جنوبی عبّادان خود دریای محیط است که چون مدّ بالا باشد تا دیوار عبّادان آب بگیرد و چون جزر شود کمتر از دو فرسنگ دور شود.» … عرب ها آبادان را آخر آبادانی می دانستند و منوچهری از قول آن ها گفته است: «نیست آن سوتر ز عبّادان دهی.» یک شاعر اسپانیایی که از اندلس به آبادان رفته است، به همشهریان خود پیام می فرستد که اینک پایش به آن سر دنیا رسیده است و آبادان را جایی معرفی می کند که در آن پاره نانی را باید هدیه تلقی کرد و جرعه آبی را باید به پول خرید. معلوم است که به شاعر در آبادان بسیار بد گذشته است. … در آبادانی که من دیدم از آن عوالم خبری نبود. از یک سو روی آب تا چشم کار می کرد کشتی های نفت کش را می دیدی که پشت سر هم لنگر انداخته بودند و منتظر تا به نوبت پیش آیند و شکم خالی خود را از نفت پر کنند و باز در دریا ناپدید شوند. و از سوی دیگر روی خاک، موسسه ی عظیمی که بزرگ ترین پالایشگاه آن روز جهان بود، در چهار میلیون مترمربع مساحت، بیست و چهار ساعته بر خورد می پیچید و نفیر می کشید و دود و آتش و بوی غلیظ نفت در فضا می پراکند و اتومبیل ها و اتوبوس ها و کامیون هایی که دور و بر پالایشگاه در تکاپو بودند.

پیشینیان ما گفته بودند که نفت نشان از آشفتگی ها و درگیری ها دارد. هر که نفت در خواب بیند به مصیبتی گرفتار آید. نفت زن بی حفاظ بلایه کار است که سر کردن با او دشوار است. اگر از دست بگذاری و غفلت کنی چه ها که نکند! نفت مال حرام بی سرانجام است. بدنامی دارد و عاقبت ندارد. خواب نفت خبر می دهد که گرفتاری سیاسی (نائبة من سلطان) در راه است! ما می گفتیم که این حرف ها خرافات است. می گفتیم که این مدعیان تعبیر خواب در دنیای قدیم گرفتار اوهام خویش بوده اند. نفت و فساد و بدبختی؟ نفت و جنگ و زد و خورد؟ این حرف ها یعنی چه؟ از آن گاه که در اوایل قرن بوی نفت از این منطقه برخاست دیدیم که پیران ما راست می گفته اند و آن گاه که در اواخر قرن درهای دوزخ بر فراز خلیج فارس باز شد و غریو سهمگین آتشبارها و نهیب سقوط موشک ها سایه ی وحشت و مرگ بر آب های نیلگون افکند، نه تنها مسافران هواپیمای ایرباس که همه ی ماهیان دریا و اشتران صحرا و نخلستان های بصره و نیزارهای بطایح نیز دریافتند که نفت چگونه ممکن است به جنگ و زد و خورد و آفت و بلا تعبیر شود!