کتاب حق و سوء استفاده از آن

The right and abuse of it
کد کتاب : 14415
شابک : 978-9644311017
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 199
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2018
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب حق و سوء استفاده از آن اثر محمد علی موحد

"حق و سوء استفاده از آن" اثری است قابل توجه به قلم استاد "محمد علی موحد"، که ابعاد مختلف حق و سوء استفاده هایی را که ممکن است از آن صورت بگیرد به تصویر می کشد. استاد "محمد علی موحد" در مقدمه ی این اثر، دو معنای اساسی حق را که یکی به ذات باری تعالی برمی گردد و دیگری به معنای اختیار و امتیاز برای افرادی است که در اجتماع انسانی زندگی می کنند، مورد بررسی قرار می دهد. موضوع این کتاب، پرداختن به معنای اخیر حق است که می تواند مورد سوء استفاده قرار بگیرد و می توان از لحاظ حقوقی پیرامون آن بحث کرد.
در این راستا کتاب "حق و سوء استفاده از آن" در فصل هفت به نگارش درآمده و استاد "محمد علی موحد" در هر فصل، مهم ترین مبانی حقوقی پیرامون این مساله را تشریح می نماید. پیش از آغاز فصول اصلی، مدخلی ارائه شده که در آن حق و حدود مادی و معنوی آن، تجاوز از "حق و سوء استفاده از آن"، سابقه ی تاریخی این بحث و روایت های جدید از این نظریه ی دیرین مورد بررسی قرار گرفته است. در ادامه محتوای کتاب شامل "حق و سوء استفاده از آن" از دیدگاه فقه اسلامی، "حق و سوء استفاده از آن" در کنار مستندات قرآنی، قاعده ی لاضرر و مستندات روایی آن، تجزیه و تحلیل حدیث لاضرر، تطبیق قاعده نسبت به موارد مختلف "حق و سوء استفاده از آن" و مبنای مسئولیت در "حق و سوء استفاده از آن" تجزیه و تحلیل شده است و در فصل انتهایی اثر، مطالب مورد جمع بندی، قضاوت و نتیجه گیری قرار می گیرد.

کتاب حق و سوء استفاده از آن

محمد علی موحد
محمدعلی موحد (زادهٔ ۱۳۰۲، تبریز) عرفان‌پژوه، تاریخ‌نگار و حقوق‌دان، و عضو پیوستهٔ فرهنگستان زبان و ادب فارسی است.صمد موحد برادر اوست. محمدعلی‌موحد تحصیل را در مدارس تدین و اتحاد نو تبریز آغاز کرد و در سال ۱۳۱۹، پس از اخذ دیپلم متوسطه در رشتهٔ ادبی، به تهران آمد. اما به‌واسطهٔ فوت پدر (در سال ۱۳۱۷) به تبریز بازگشت و سرپرستی خانواده را برعهده گرفت و به مدت ده سال در تبریز و تهران اقامت گزید.وی در طول زندگی خویش همواره مشغول تحقیق، تألیف و ترجمه بوده و آثار شاخصی از خود ...
دسته بندی های کتاب حق و سوء استفاده از آن
قسمت هایی از کتاب حق و سوء استفاده از آن (لذت متن)
سوء استفاده گاهی با توجه به هدف عمل (غایت) مشخص می گردد و گاهی وسایل و اسبابی که شخص برای نیل به هدف خود به آن ها متوسل می شود نمایان گر سوء استفاده اوست. صورت اول چنان است که کسی در زمین ملکی خود که پشت خانه دیگری واقع شده است، حفاری کند و آن را با آب پر سازد تا سبب ویرانی خانه همسایه گردد. تصرفی که نفع عقلایی ازبرای صاحب حق نداشته باشد ملحق به این صورت اول است و کاشف از قصد اضرار. اما صورت دوم چنان است که تاجری در رقابت با همکاران خود به راه های نامشروع توسل جوید. این تاجر صرفا به قصد اضرار غیر کار نمی کند، بلکه نفع خود را در نظر می گیرد. اصل رقابت هم در نظام اقتصادی جامعه مشروع تلقی می شود. تنها وسایل نامشروعی که تاجر مذکور در راه وصول به مقصود خود به کار گرفته است عمل او را مشمول عنوان سوء استفاده می کند.