کتاب مناقب العارفین

Managheb Al-Arefin
ت‍ص‍ح‍ی‍ح‍ات ، ح‍واش‍ی و ت‍ع‍ل‍ی‍ق‍ات : ت‍ح‍س‍ی‍ن یازیجی؛ با ویرایش و اضافات : توفیق ھ.سبحانی
کد کتاب : 24555
شابک : 978-9646207912
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 1055
سال انتشار شمسی : 1401
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب مناقب العارفین اثر شمس الدین احمد افلاکی عارفی

مناقب العارفین، تألیف شمس الدین احمد افلاکی عارفی، با تصحیحات و حواشی و تعلیقات تحسین یازیجی، کتابی است در شرح حال خاندان مولوی‎ و مشایخ‎ طریقت مولویه. شمس‎ افلاکی به دستور نوه مولانا،‎ جلال الدین عارف که به اولو عارف چلبی نیز در این‎ کتاب نام‎بردار است، این‎ اثر‎ را در نیمه اول قرن‎ هشتم‎ نگاشته‎ است. این کتاب شصت سال پس از فوت‎ مولوی پایان یافته است‎. افلاکی‎ در سال 718ق/1318م، نگارش‎ کتاب‎ خویش را‎ آغاز‎ و در‎ سال 754ق/1353م، به فرجام آورده است. به این ترتیب نگارش‎ کتاب، 35 سال طول‎ کشیده‎ است.
اثر حاضر، یکی از متون‎ معتبر‎ نثر فارسی است که از منابع اصلی پژوهشگران درباره شخصیت جلال الدین مولوی و خاندان و یارانش می باشد. مناقب العارفین آیینه ای از احوال ملک روم و زندگی مولانا جلاالدین و یاران اوست. در اهمیت این کتاب همین بس که هیچ محقق مولاناپژوهی، در پژوهش های خود تاکنون از این کتاب ارزشمند بی نیاز نبوده است.

کتاب مناقب العارفین

دسته بندی های کتاب مناقب العارفین
قسمت هایی از کتاب مناقب العارفین (لذت متن)
توانگری در خرسندی است و سلامتی در تنهایی است و آزادی در بی آرزویی است و دوستی در بی رغبتی است و برخورداری در صبر کردن است. طامع را عزّ نیست وقانع را ذل نیست و آزاذ بنده گردذ به طمع و بنده آزاذ گردد به خرسندی.

هر تنی که درو علم نیست، چون شهری است که درو آب نیست، و هر تنی که درو پرهیز نیست چون درختی است که بر ا و بار نیست و هر تنی که درو شرم نیست چون دیگی است که درو نمک نیست و هر تنی که درو جهد نیست، چون بنده ایست که وی را خداوند حاجت نیست.