کتاب قلبم را با قلبت میزان می کنم

Carikalamature
(کاریکلماتور)
کد کتاب : 31152
شابک : 978-9645881953
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 612
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2005
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 13
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب قلبم را با قلبت میزان می کنم اثر پرویز شاپور

"قلبم را با قلبت میزان می کنم" اثری است ب به قلم "پرویز شاپور" که کاریکلماتورهای درخشان وی را دربردارد. کاریکلماتور به معنای عبارتی است که حاوی معنایی فراتر و پنهان در باطن است. در واقع کلمه‌ای است که به شکل کاریکاتور درآمده است. کاریکلماتور یک اثر هنری در قالب جمله‌ای است که ممکن است از آن برداشت‌های متعددی به دست آید و گاهی یکی از این جملات، شبکه‌ای از معنا می سازد. احمد شاملو اصطلاح کاریکلماتور را نخستین بار برای نوشته‌های "پرویز شاپور" استفاده کرد.
در "قلبم را با قلبت میزان می کنم" نیز در ظاهر فقط با یک جمله مواجه هستیم اما این جمله معانی متعددی دارد که با توجه و دقت در آن می‌توانیم درکش کنیم. در این کتاب مجموعه‌ای از کاریکلماتورهای خارق‌العاده به شما تقدیم می‌شود که می‌توانید آنها را دوباره و چندباره بخوانید و از خواندنش لذت ببرید. نگارش روان "پرویز شاپور" در کتاب "قلبم را با قلبت میزان می کنم"، باعث شده تا این اثر خوانندگان زیادی را به خود جذب کند.
این کتاب صرف نظر از سن و دیدگاه، برای مخاطب هم آموزنده و هم جالب است. کاریکلماتوریست جهان جدیدی در قالب جملات کوتاه، بی تکلف و ساده ارائه می‌کند و شما را با طنز هوشمندانه‌ی خود به فکر فرو می‎برد.
ظرافت و شکوه در عین سادگی، با آثاری که به قلم "پرویز شاپور" خلق می‌شوند، پیوند ناگسستنی دارند. در کمدی کاریکلماتور کنونی، قلم او بی‌نظیر و در عین حال متعلق به خود اوست و اصیل است. این کتاب عالی را شاید بتوان مجموعه‌ای از بزرگترین آثار "پرویز شاپور" دانست. او در "قلبم را با قلبت میزان می کنم" زیبایی و تفکر را به هم پیوند داده است.

کتاب قلبم را با قلبت میزان می کنم

پرویز شاپور
پرویز شاپور (زاده ۱۳۰۲ در قم، درگذشته ۱۵ مرداد ۱۳۷۸ در تهران) نویسنده ایرانی است. شهرت او به دلیل نگارش کاریکلماتور، نوشته های کوتاه (اغلب تک خطی) است که ظرافت و دیدی شاعرانه و طنزآمیز دارند. علاوه بر آفرینش کاریکلماتورها، در طراحی سیاه قلم نیز توانا بود. وی در سی سال نخست نه نوشت و نه نگاشت، اما در ۴۶ سال بعدی آثار کم حجم ولی پرمحتوایی برجای گذاشت. آثارش در ۱۲ جلد منتشر شده اند.
دسته بندی های کتاب قلبم را با قلبت میزان می کنم
قسمت هایی از کتاب قلبم را با قلبت میزان می کنم (لذت متن)
موجود بدبین با خورشید آدم برفی می سازد. اگر بخواهم پرنده را محبوس کنم، قفسی به بزرگی آسمان می سازم. کرم ابریشم مزه محبوس شدن را چشیده است. افرادی که فکرشان سیاه است، مویشان زودتر سپید می شود. بهار پشت در باغ از سرما سیاه شده است. خودنویسم را از سیاهی شب پر می کنم و از سپیده صبح سخن می گویم. پرنده سعی می کند طوری بیاستد که حداقل سایه اش خارج از قفس بیافتد. در ایام پیری سایه ام سفید می شود. به یاد ندارم نابینایی به من تنه زده باشد. برای من فرق دارد ماهی داخل تنگ آب باشد یا داخل دهان گربه. اشخاصی که خودشان را از بالای ساختمان به پایین پرتاب می کنند به این دلیل است که حوصله ندارند از پلکان پایین بیایند.

وقتی عکس گل محمدی در آب افتاد، ماهی ها صلوات فرستادند. اگر بخواهم پرنده را محبوس کنم، قفسی به بزرگی آسمان می سازم. به عقیده گیوتین، سر آدم زیادی است. به یاد ندارم نابینائی به من تنه زده باشد. قلبم پرجمعیت ترین شهر دنیاست. به نگاهم خوش آمدی. چرا همیشه نمیشه!! پایین آمدن درخت از گربه. قطرهٔ باران، اقیانوس کوچکی است. زندگی بدون آب از گلوی ماهی پایین نمی رود. جارو، شکم خالی سطل زباله را پر می کند. فوّاره و قوه جاذبه از سربه سر گذاشتن هم سیر نمی شوند. هر درخت پیر، صندلی جوانی می تواند باشد. باغبان وقتی دید باران قبول زحمت کرده، به آبپاش مرخصی داد. فاصله بین دو باران را سکوت ناودان پر می کند. فریاد زندگی در سکوت گورستان ته نشین می شود. برای اینکه پشه ها کاملا ناامید نشوند، دستم را از پشه بند بیرون می گذارم. گربه بیش از دیگران در فکر آزادی پرندهٔ محبوس است. روی همرفته زن و شوهر مهربانی هستند!غم، کلکسیون خنده ام را به سرقت برد. بلبل مرتاض، روی گل خاردار می نشیند.