کتاب ظهور و سقوط سلطنت پهلوی (دو جلدی)

Pahlavi
خاطرات ارتشبد سابق حسین فردوست
کد کتاب : 31325
شابک : 978-9644232183
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 708
سال انتشار شمسی : 1397
سال انتشار میلادی : 1990
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 35
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت
تعداد جلد : 2

معرفی کتاب ظهور و سقوط سلطنت پهلوی (دو جلدی) اثر حسین فردوست

کتاب پیش رو، جلد نخست از مجموعه‌ی "ظهور و سقوط سلطنت پهلوی" است که ارتشبد "حسین فردوست" آن را به رشته‌ی تحریر درآورده است. این اثر که در واقع جلد نخست از خاطرات ارتشبد سابق "حسین فردوست" می‌باشد، مطالبی را از زبان یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین شخصیت های سیاسی و اطلاعاتی رژیم پهلوی، فاش می‌کند.
رضاخان در زمانی که "حسین فردوست" دانش آموزی دبستانی بود، برای ولیعهد خود محمدرضا پهلوی، کلاس ویژه ای برپا کرد. رضاخان که آرزو داشت وی برای پسرش دوست و شریک تحصیلی خوبی باشد، توجه ویژه ای به "فردوست" کرد و او را به دربار راه داد. در نتیجه "حسین فردوست" صمیمی ترین رفیق محمدرضا پهلوی و محرم اسرار دوران کودکی او شد.
وی تنها همکلاسی بود که به طور رسمی به همراه ولیعهد برای تحصیل به سوئیس فرستاده شد و در زمان حضور محمدرضاشاه در آنجا بهترین دوست او باقی ماند. در این سالها دوستی آنها بیشتر شد و گویی "حسین فردوست" جزء لاینفک شخصیت و زندگی محمدرضا پهلوی بود. او پس از به سلطنت رسیدن محمدرضا در کنارش ماند و دوستی آنها به حدی بود که شاه تنها "فردوست" را به عنوان رفیق معرفی می‌کرد.
او نه تنها صمیمی ترین دوست محمدرضا پهلوی بود بلکه تنها کسی بود که با شاه و ملکه‌ی کشور سر یک میز می‌نشست و غذا می‌خورد، و محرم اسرار محمدرضا و محرمانه ترین ارتباطات او بود. در این میان اطلاعاتی نیز رد و بدل می‌گشت و "حسین فردوست" نقش چشم و گوش محمدرضا پهلوی را برعهده داشت. کتاب پیش رو که جلد اول از مجموعه‌ی "ظهور و سقوط سلطنت پهلوی" به قلم اوست، بخشی از این اطلاعات را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.

کتاب ظهور و سقوط سلطنت پهلوی (دو جلدی)

حسین فردوست
حسین فردوست (زاده ۲ اسفند ۱۲۹۶ در تهران – درگذشته ۲۸ اردیبهشت ۱۳۶۶ در تهران) ارتشبد نیروی زمینی شاهنشاهی ایران، رئیس دفتر ویژهٔ اطلاعات از ابتدای تأسیس در ۱۳۳۸، قائم‌مقام ساواک طی سال‌های ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۲، رئیس سازمان بازرسی شاهنشاهی از ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۷ و یکی از برجسته‌ترین و مؤثرترین چهره‌های سیاسی ـ اطلاعاتی دوران حکومت پهلوی و همدرس و دوست صمیمی دوران کودکی و نوجوانی محمدرضا پهلوی بود.
دسته بندی های کتاب ظهور و سقوط سلطنت پهلوی (دو جلدی)
قسمت هایی از کتاب ظهور و سقوط سلطنت پهلوی (دو جلدی) (لذت متن)
من از ورود هایزر اطلاع نداشتم و محمدرضا نیز اطلاعی نداشت. من تنها بعدها بود که از طریق گارد شنیدم که بدره ای به محمدرضا اطلاع داده که هایزر بیست روز است که در تهران است. محمدرضا تلفنی از سولیوان سفیر آمریکا گله می کند و فردای آن روز، سولیوان و هایزر به اتفاق هم به دیدار محمدرضا می روند. ماجرای این ملاقات را بدره ای به اطلاع من رساند. او گفت که در این ملاقات، هایزر بدون معذرت خواهی از تأخیر خبر ورود خود، کار را خراب تر می کند و از محمدرضا می پرسد: اینکه شنیده ام به استراحت می روید، آیا صحیح است؟ و تاریخ خروج محمدرضا را می پرسد. محمدرضا پاسخ می دهد: این یک امر شخصی است و هر موقع لازم دانستم از این مرخصی استفاده می کنم. [...] اما پس از گذشت یک ماه از حضور هایزر در ایران، خبرگزاری های رویتر و آسوشیتدپرس اعلام می کنند که معاون فرمانده سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ایران را ترک کرد. آن ها گفتند که هدف از سفر ژنرال هایزر به ایران و اقامت طولانی اش در این کشور، ترغیب نظامیان ایران به حمایت از دولت شاپور بختیار بوده است.