کتاب زندگی نادرشاه

The history of Nadir Shah‬‏
کد کتاب : 35634
مترجم :
شابک : 978-9644451034
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 349
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2019
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 7
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب زندگی نادرشاه اثر جونس هنوی

کتاب حاضر از جنبه‌های مهمی برای مطالعه و تجزیه و تحلیل استفاده می‌شود. نویسنده خود به ایران سفر کرده و این امکان را داشته که نزدیک‌ترین نگاهی به وضعیت کشور داشته باشد؛ چرا که در این سفر با نادر شاه دیدار و به اطلاعات به‌روز و دقیقی از شرایط کشور دست پیدا کرده است. هنوی دربارهٔ نادر شاه اظهار می‌کند: "نقشه‌های زندگی آینده‌اش را با عزم راسخ و شگفت‌انگیزی در جامعه عمل‌پوشانید و طرح زندگی آینده‌اش را با دقت و دوراندیشی بی‌نظیری رقم زد و مقاصد خود را با پشتکاری بی‌مثال به اجرا درآورد."

با این حال، نویسنده در بخشی از کتاب، به دلیل تعصب خود، تنقیدهایی به رفتار و تصمیمات این شخصیت جهانگشا انداخته است. با وجود این تنقیدها، این اثر به عنوان یک منبع تاریخی مهم تلقی می‌شود. نگاه نویسنده به تجربیات خود و شاهدان چشم‌اندازها و وقایع زمان خود در ایران، این کتاب را به یک شاهکار تاریخی تبدیل کرده است. این اثر به دقت و تفصیل به گونه‌ای نگاه می‌کند که توانسته است اوضاع و موقعیت ایران در یکی از بحران‌های بزرگ و حساس تاریخی خود را به تصویر کشیده و به افکار و آینده‌نگری‌های مردم ایران در آن دوران را بیان کند.

کتاب زندگی نادرشاه

جونس هنوی
جوناس هنوی (Jonas Hanway) ‏(۱۲ اوت ۱۷۱۲ در پورتسموث - ۵ سپتامبر ۱۷۸۶) جهانگرد و نیکوکار انگلیسی و از کارگزاران انگلیسی شرکت مسکووی در ایران، که در دوره نادرشاه در ایران حضور یافت و در تجهیز نیروی دریایی وقت ایران نقش کلیدی و مؤثری ایفا کرد.وی در کتاب زندگی نادرشاه به تفصیل راجع به رویدادهای آن دوره و رقابت بین ایران و روسیه و بریتانیا سخن می‌گوید.هنوی به عنوان سفیر در ایران و روسیه مشغول خدمت شد و توانست مشکل ترانزیت کالاهای بریتانیایی به ایران را از طریق روسیه حل کند؛ در نهایت در سا...