کتاب سیمای احمد شاه قاجار

Ahmad Shah Qajar
کد کتاب : 36398
شابک : 978-9642090099
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 708
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 1993
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب سیمای احمد شاه قاجار اثر جواد شیخ الاسلامی

شاهان قاجار و حکومت آنها را باید به عنوان بخشی مهم از تاریخ ایران بررسی کرد. تاریخ پژوهان بر اساس سوابق، هر بار تلاش می کنند تا ابعاد تازه ای از یک دوره از تاریخ را برای هر کسی که علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن است، آشکار سازند. در این بین "سیمای احمد شاه قاجار" اثر "جواد شیخ الاسلامی" به بررسی اوراق و اسناد دوره‌ی احمدشاه می پردازد. علیرغم رفتار آرام وی، حکومت احمدشاه با جنگ جهانی اول، انقلاب روسیه، حمله روسیه به شمال ایران و قرارداد 1919 همراه بود که همه اینها سلطنت وی را پیچیده کرد.
محمدعلی شاه و ملکه جهان پسری به نام احمدشاه داشتند که در تبریز به دنیا آمد و پس از خلع محمدعلی شاه، در ۱۲ سالگی به سلطنت رسید. احمدشاه بر اثر بیماری التهاب کلیه در روستای کوچکی در حومه پاریس درگذشت و هنگام مرگ 33 سال داشت. سه سال قبل از مرگ، او از سلطنت برکنار شد و رضاشاه جایش را در دستگاه حکومتی گرفت. احمدشاه پس از برکناری، تبعید و مرگ نابهنگام در تبعید، تبدیل به یک سیمای مظلوم در تاریخ ایران شد. مخصوصا به این دلیل که جانشین او، رضاشاه، با وجود اجرای ایده‌ی مدرنیزاسیون در کشور، دیکتاتوری نیاکان احمدشاه را این بار با ارتش و دستگاه سرکوب کننده قوی‌تری تکرار کرد.
"سیمای احمد شاه قاجار" اثر "جواد شیخ الاسلامی" از تولد وی تا اسفند 1299 که دوره قاجار به پایان رسید را پوشش می دهد. کتاب از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده که کودکی احمدشاه، اتفاقات بین قرارداد 1907 و 1919، حضور احمدشاه در فرنگ، بازگشت وی از خارجه و فروپاشی دولت وثوق الدوله، تنها بخشی از آن است.

کتاب سیمای احمد شاه قاجار

جواد شیخ الاسلامی
جواد شیخ‌الاسلامی (۱۳۰۰-۱۳۷۹) تاریخ‌نگار معاصر ایرانی. جواد شیخ‌الاسلامی فرزند شیخ فضل‌الله شیخ‌الاسلام زنجانی در سال ۱۳۰۰ خورشیدی در شهر زنجان به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی را در زنجان و تحصیلات متوسطه را در کالج آمریکایی تهران (بعداً دبیرستان البرز) طی کرد. پس از اتمام تحصیلات دبیرستانی وارد دانشکده حقوق دانشگاه تهران شد و سپس برای تکمیل تحصیلات، به انگلستان رفت و موفق به اخذ درجه فوق لیسانس از دانشگاه آکسفورد شد. پس از آن دورهٔ دکتری در رشته علوم سیاسی و اقتصادی را ...
دسته بندی های کتاب سیمای احمد شاه قاجار
قسمت هایی از کتاب سیمای احمد شاه قاجار (لذت متن)
سلطان احمدمیرزا در بچگی، شاگردی درسخوان و باهوش بود و در پایان سال، در میان سی نفر شاگرد، اول شد. قرار شد برای او جایزه ای تهیه گردد. عده ای پیشنهاد کردند برای شاه حساب بانکی افتتاح شود و چنین نیز شد. در بانک شاهی، حسابی برای شاه به مبلغ پنج هزار تومان آن زمان، به عنوان جایزۀ شاگرداولی باز کردند و شاه، سال بعد نیز شاگرد اول شد و این بار مبلغ دیگری به حسابش اضافه شد و این عمل در علاقه مند کردن بی اندازۀ احمدشاه به پول بی تأثیر نبود.

اکثر نشانه های یک فرمانروای بد را داشت: ترسو بود، دودل بود، قادر به گرفتن تصمیمات قاطع نبود، برای مواجهه با اشکالات ارادۀ قوی نداشت، اطرافیان را به دیدۀ سوءظن می نگریست، خسیس بود، مال اندوزی را تا سرحد جنون دوست می داشت، رشوه می گرفت و از عیش و نوش غفلت نداشت. اما در مقابل، ادب، نزاکت، فروتنی و مهربانی بی آلایش از محسنات او بود.

نیمه شبی تلاش کرد مخفیانه سوار الاغی شود و به زرگنده پیش پدر و مادر خود رود؛ اما موفق نشد». مشروطه خواهان تصمیم گرفتند برای تربیت شاه خردسال، هر آنچه می توانند انجام دهند. اما به روایت کتاب «هرچند پس از خلع شدن محمدعلی شاه، مشروطه خواهان موفق شدند بسیاری از اشخاص و عناصر موذی را از پیرامون شاه خردسال دور کنند، ولی در منظور اصلی خود که ساختن پادشاهی نمونه از او بود، کامیاب نشدند. آن ها توانستند تماس های خارجی احمدشاه را زیر مراقبت بگیرند؛ اما نتوانستند او را از تأثیر نفوذهای خطرناک اندرون حفظ کنند. ده ها خویشاوند قاجار (عمو، عمه، خالو، خاله) بی هیچ مانعی به شاه دسترسی داشتند. شاه اغلب ساعات فراغت را در محیط فاسد کنندۀ اندرون، یعنی محیط تزویر و خرافات و غیبت، کهنه پرستی و بدگویی پشت سر مشروطه می گذراند.