کتاب درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران

Philosophy of Education
(2جلدی)
کد کتاب : 38956
شابک : 978-9644459306
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 738
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 2011
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت
تعداد جلد : 2

معرفی کتاب درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران اثر خسرو باقری

"درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران" اثری است دو جلدی نوشته‌ی دکتر "خسرو باقری" که با هدف بیان چارچوبی نظری از فلسفه تعلیم و تربیت در جمهوری اسلامی ایران به نگارش درآمده است. کاری که بسیار مورد نیاز بوده است اما کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در این مجلد سعی شده هدف، اصول و مفاهیم اساسی فعالیت های آموزشی مشخص شود.
چارچوب فلسفی تعلیم و تربیت، چارچوبی نظری است که امور علمی آموزش را هدایت و بازنگری می کند. فلسفه آموزشی کشور ما هنوز آن طور که باید و شاید توسعه نیافته است و کتاب "درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران" به قلم دکتر "خسرو باقری"، ابزاری است که اولین قدم برای رسیدن به این هدف را برای مخاطب آشکار می‌کند. این کتاب را باید رویکردی فلسفی به برنامه درسی دانست و تعبیری مانند فلسفه برنامه درسی، تعبیری مناسب برای آن به حساب می‌آید.
از ویژگی‌های مثبت این کتاب می‌توان به کیفیت مطلوب معادل‌سازی اصطلاحات انگلیسی، استفاده از راهبرد بحث آغازین و نتیجه گیری نهایی، جامعیت نسبی، تطبیق مناسب محتوای کتاب با نمایه‌اش، مناسب بودن اثر برای برنامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری در فلسفه تعلیم و تربیت و تدوین برنامه درسی اشاره کرد.
داده ها و اطلاعات در کتاب "درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران" به روز هستند و این پژوهش از طریق پرداختن به مولفه های متعدد فلسفه تعلیم و تربیت در جمهوری اسلامی، روش تحقیق و استفاده از روش فلسفی در تعلیم و تربیت اسلامی مطالب خود را پیش می‌برد. چینش منطقی و انسجام مناسب مطالب امری راهگشا در مطالعه‌ی این کتاب است و هر فصل از ارجاعات دقیقی برخوردار است.

کتاب درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران

خسرو باقری
خسرو باقری نوع پرست (زاده ۱۳۳۶ تهران) استاد دانشگاه تهران است. زمینه‌های تخصص وی فلسفه آموزش و پرورش، فلسفه شناخت و روان و تربیت دینی است. خسرو باقری، استاد دانشگاه تهران، درجه دکتری در فلسفه تعلیم و تربیت را از دانشگاه نیو ساوت ولز استرالیا دریافت کرد. دوره کارشناسی را در دانشگاه علامه و ارشد را در دانشگاه تربیت مدرس به اتمام رساند و هم‌اکنون در دانشکده روانشناسی، علوم تربیتی و الهیات دانشگاه تهران مشغول تدریس است.
دسته بندی های کتاب درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران
قسمت هایی از کتاب درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران (لذت متن)
در اینجا نیز از مبانی سه گانه انسان شناختی، معرفت شناختی و ارزش شناختی، بهره خواهیم جست. در مبانی انسان شناختی که به رابطه معلم با شاگرد اشاره دارد، تأکید بر عاملیت معلم و شاگرد، به عنوان دو انسان عامل، با یکدیگر دارد. بنابر این آموزش با حفظ کردن این ویژگی تعاملی، نباید به رابطه ای یک سویه و تحکمی تبدیل گردد. و از منظر معرفت شناختی و ارزش شناختی به مسأله تعامل ناهمتراز یا همتراز می رسیم که تفکیک تاریخی دیدگاه سنتی و نوگرا را مطرح می سازد. در دیدگاه سنتی این تعامل ناهمتراز است و معرفت و ارزش معلم در کانون توجه قرار دارد و در دیدگاه نوگرا معرفت و ارزش شاگرد. اما در منظر مورد توجه پژوهش حاضر، یعنی واقع گرایی سازه گرایانه، این تعامل ناهمتراز میان معلم و شاگرد باید به گونه این باشد که دو عنصر ثبات و تغییر را همزمان در خود حفظ کند. معلم به عنوان حامل دانش و ارزش هایی که تا کنون استواری و استمرار یافته اند، دریچه مهمی را برای دانش آموز به سوی حقیقت و ارزش می گشاید و در عین حال، با توجه به جنبه های سازه گرایانه و تحولی، باید باب دگرگونی در هر دوی آنها باز باشد. ابتدا با حذف اقتدار صوری، عنصر انتقاد به آموزش راه یافت. دوم، با حفظ اقتدار وجودی، ویژگی تعاملی در آموزش ظهور می یابد، سوم، با حفظ اقتدار محتوایی، آموزش دریچه ای برای راهیابی به غنای ارزشی و دانشی فرهنگ خواهد بود و چهارم، با حفظ اقتدار حقوقی، جنبه دیگری از نقش تبیین کنندگی آموزش آشکار می گردد. با توجه به این نکات، الگوی مطلوب آموزش با سه ویژگی «تمهیدگری»، «تبیین گری» و «پالایندگی» آشکار می گردد.