کتاب به یاد محمد قزوینی

In memory of Mohammad Qazvini
  • 39,000 تومان
  • تمام شد ، اما میاریمش 😏
  • انتشارات: سخن سخن
    نویسنده:
کد کتاب : 41057
شابک : 978-9646053373
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 402
سال انتشار شمسی : 1396
سال انتشار میلادی : 2007
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب به یاد محمد قزوینی اثر ایرج افشار

"به یاد محمد قزوینی" اثری است از "ایرج افشار" که با بررسی بیست و یک نوشته از محققین و دانشمندان ایرانی و ایران‌شناس از کشورهای مختلف دنیا، زندگی و علایق این محقق و ادیب برجسته را بازنمایی کرده است.
‌علامه "محمد قزوینی" با علمای جوانتر و کسانی که به کمک یا نصیحت او نیاز داشتند، سخاوتمند بود، اما روحیه‌ی حساسی داشت و این در رفتارش نمود داشت. وی ناظری سختگیر بر قواعد علمی و بوروکراتیک بود. در سال 1332 لایحه ای در مجلس در دست بررسی بود که با دور زدن برخی قوانین، بالاترین درجه استادی را در دانشگاه تهران به او می داد. وقتی متوجه شد که افرادی، چه بسا با شایستگی علمی کمتر از شخص او، خواهان پیشرفت شغلی با مفاد همین قانون هستند، شخصا به وزارت آموزش و پرورش رفت و خواستار پس گرفتن این لایحه شد. او استدلال می‌کرد که نمی‌خواهد عامل برهم زدن قوانین رسمی دانشگاه در کشور باشد.
فعالیت‌های علمی‌‌ علامه "محمد قزوینی" در اروپا را باید به‌عنوان مکمل تسلط او در یادگیری سنتی گسترده دانست. بورس تحصیلی او واقعا در غرب شکوفا شد، نه به این دلیل که از خاورشناسان غربی چیزی یاد گرفت، بلکه به این دلیل که به منابع غنی و منظ‌می‌ که در کتابخانه‌های اروپایی نگهداری ‌می‌شد دسترسی پیدا کرد. رویکرد ‌"محمد قزوینی" به ویرایش از بسیاری جهات کاملا سنتی بود. با این حال، او در مورد این کار عمل‌گرا بود، که به نسخه‌های او التقاط خاصی ‌می‌بخشد و با یادگیری عالی تعدیل ‌می‌شود. "ایرج افشار" در کتاب "به یاد محمد قزوینی"، نه تنها عملکرد او به عنوان یک ادیب و پژوهشگر، بلکه نکات جالب و آموزنده‌ای از زندگی وی را نیز گردآوری کرده است.

کتاب به یاد محمد قزوینی

ایرج افشار
ایرج افشار (زادهٔ ۱۶ مهر ۱۳۰۴ – درگذشتهٔ ۱۸ اسفند ۱۳۸۹) پژوهش‌گر فرهنگ و تاریخ ایران و ادبیات فارسی، ایران‌شناس، کتاب‌شناس، نسخه‌پژوه، نویسنده و استاد دانشگاه ایرانی بود.
قسمت هایی از کتاب به یاد محمد قزوینی (لذت متن)
دست سرنوشت، سپیدبختی دیگری نیز برای تاریخ جهانگشا رقم زده بوده و آن اینکه تصحیح به دست مردی با دانش فراخ و هوش سرشار، و حوصله و دقت بی مانند و، وسواس رشک انگیز صورت گیرد. یک نگاه به مقدمه و پاورقیها و تعلیقات و توضیحات پایانی کتاب این ادعا را اثبات می کند؛ همه کار های علامه قزوینی چنین است: تصحیح دیوان حافظ-همراه با زنده یاد دکتر غنی-، تصحیح لباب الالباب عوفی، چهار مقالۀ نظامی عروضی، المعجم شمس قیس رازی، مرزبان نامه… همه و همه این ویژگیها را دارند. در این تصحیح شگفتنا که، چندان هنر و دقت و وسواس به کار رفته که خواننده جز اعجاب و ستایش کاری نمی تواند.