کتاب تبارشناسی نقد ادبی ایدئولوژیک

Genealogy
در ایران معاصر از انقلاب مشروطه تا انقلاب ۵۷
کد کتاب : 42373
شابک : 978-6226036825
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 646
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2020
نوع جلد : سلفونی
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب تبارشناسی نقد ادبی ایدئولوژیک اثر عیسی امن خانی

"تبارشناسی نقد ادبی ایدئولوژیک" اثری است به قلم "عیسی امن خانی" که در آن پژوهشی پیرامون نقد ادبی ایدئولوژیک "در ایران معاصر از انقلاب مشروطه تا انقلاب ۵۷" را صورت داده است.
پرسش اساسی و موضوع اصلی این کتاب این است که چرا نقد ادبی کنونی، ایدئولوژیک است. با این حال، این تنها موضوع کتاب نیست. یکی دیگر از مواردی که "عیسی امن خانی" در "تبارشناسی نقد ادبی ایدئولوژیک" سعی دارد به آن بپردازد، رشد و انتقال نقد ایدئولوژیک مدرن و همچنین چرایی وقوع این تغییرات و دگرگونی‌هاست. در نهایت، این پژوهش سعی دارد رابطه بین باورهای منتقدان و ایدئولوژی آنها را روشن کند.
از آنجایی که تنها زیر ذره‌بین قرار دادن اسناد و آثار انتقادی این دوره جهت حل مسئله و پرسش اساسی و محوری این تحقیق، کافی نیست و جست‌وجو بین مقالات و آثار باقی‌مانده نیز کمکی به روشن شدن مشکل و پاسخ به پرسش‌ها نمی‌کند، این پژوهش با پیگیری پاسخ یک سوال تئوریک اما حیاتی شروع می شود: رابطه بین نقد مدرن و ایدئولوژی‌ها چیست؟ این پرسش نیز به این دلیل مطرح است که نقد مدرن همیشه با ایدئولوژی پیوند خورده است. نقد مدرن از زمان پیدایش خود، با ایدئولوژی‌ها شناسایی شده و با آنها مرتبط بوده است. رابطه‌ای که ارتباط نزدیک و درونی این دو را آشکار می‌کند.
جزئیات این ارتباط در کتاب "تبارشناسی نقد ادبی ایدئولوژیک" به قلم "عیسی امن خانی" آمده است و به طور خلاصه، برخلاف نقد پیشامدرن، نقد معاصر مترادف با مفاهیمی مانند بحران، افول، زوال و مرگ است و این بحران‌ها انسان معاصر را مجبور به حرکت و رفتار انتقادی می‌کند و چون این بحران‌ها به نوعی پیوسته در جوهره دنیای مدرن و نظام‌های سیاسی و اقتصادی آن حضور دارند، نقد در دوران معاصر همواره مبتنی بر این بحران هاست.

کتاب تبارشناسی نقد ادبی ایدئولوژیک

عیسی امن خانی
عیسی امن خانی متولد سال 1359، دارای دکترایزبان و ادبیات فارسی از دانشگاه شهید بهشتی می باشد. وی استادیار دانشکده علوم انسانی دانشگاه گلستان در رشتهزبان و ادبیات فارسی می باشد.
دسته بندی های کتاب تبارشناسی نقد ادبی ایدئولوژیک
قسمت هایی از کتاب تبارشناسی نقد ادبی ایدئولوژیک (لذت متن)
مسئله و پرسش اصلی این پژوهش چرایی درهم تنیدگی نقد ادبی با ایدئولوژی در دورۀ معاصر است؛ امری که نتیجۀ آن سیطرۀ ایدئولوژی ها بر نقد ادبی معاصر است. در اینکه بخش بزرگی از نقد ادبی معاصر ما ایدئولوژیک و ایدئولوژی زده است. بی تردید واقعیتی است که انکار آن به راحتی امکان پذیر نیست. بسیاری از ناقدان بزرگ دورۀ معاصر چون احسان طبری یا خود ایدئولوگ هستند و نقد آنها نیز مبتنی بر ایدئولوژی شان است یا اینکه حتی اگر خود وابسته به حزب یا ایدئولوژی مشخصی نباشند، دغدغه هایشان الهام گرفته از ایدئولوژی های رایج روزگارشان بوده؛ برای نمونه توجه وسواس گونۀ بزرگانی چون علامه قزوینی و سیدحسن تقی زاده به مسئلۀ زبان و نقد کاربرد نادرست آن از سوی روشنفکران غرب زدۀ آن روزگار را باید معلول سلطۀ ایدئولوژی ناسیونالیسم در ایران عصر پهلوی دانست. جالب اینکه این مسئلۀ بسیار مهم، یعنی ایدئولوژیک بودن نقد ادبی معاصر ایران با وجود آشکاربودن آن تاکنون مسئلۀ محققان و پژوهشگران ما نبوده و توجه آنها را به خود جلب نکرده است. آنها غالبا از کنار این واقعیت به گمان بسیاری مذموم، به راحتی گذاشته اند یا اینکه پیرامون آن، آن گونه که باید و شاید غور و تعمق نکرده اند. نتیجۀ این غفلت و بی توجهی به نقد ایدئولوژیک تصویر محدود و مغشوشی است که از نقد ادبی معاصر خود داریم. حقیقت این است که هنوز تصویر روشن و کاملی از تاریخ نقد ادبی معاصر و جریان های آن عمدتا هم ایدئولوژیک هستند، در دست نیست و دانسته نیست که چرا نقد ادبی ما اینگونه به دامان ایدئولوژی ها پناه برده است یا اینکه چرا دامان نقد ادبی معاصر آلوده به لکۀ ایدئولوژی ها شده است. در این کتاب تلاش شده است به این مسئله و پرسش های متعدد دیگر دربارۀ نقد ادبی معاصر و به ویژه نقد ادبی ایدئولوژیک پاسخ داده شود.