کتاب نامه تنسر به گشنسپ

Tansar's Letter to Goshnasp
کد کتاب : 42951
شابک : 978-9643462550
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 302
سال انتشار شمسی : 1397
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب نامه تنسر به گشنسپ اثر مجتبی مینوی

اثر پیش رو دربردارنده ی نامه ی تنسر، از پیروان، مشاوران و معتمدان بنیانگذار سلسله ساسانی، اردشیر بابکان، به پادشاه طبرستان، گشنسپ، است، که در پاسخ به نگرانی ها و انتقاد این پادشاه نسبت به اعمال اردشیر نگارش شده.

کتاب نامه تنسر به گشنسپ

مجتبی مینوی
مجتبی مینُویِ طهرانی (۱۹ بهمن ۱۲۸۱، تهران – ۷ بهمن ۱۳۵۵، تهران) ادیب، نویسنده، مصحح، مورخ و مترجم اهل ایران بود.مجتبی مینوی در ۱۹ بهمن ماه ۱۲۸۱ برابر با ۹ فوریهٔ ۱۹۰۳ در تهران متولد شد و دوران کودکی او در سامره گذشت. پدرش شیخ عیسی شریعت‌مداری طلبهٔ فاضلی بود که در سامره نزد میرزا محمدتقی شیرازی تدریس می‌کرد و مجتبی نیز تحصیلات مقدّماتی خود را در این شهر انجام داد. در سال ۱۲۹۰ به همراه خانواده به ایران بازگشت و به ادامهٔ تحصیل در مدارس امانت و افتخاریه پرداخت. تحصیلات متوسطه را...
نکوداشت های کتاب نامه تنسر به گشنسپ
خلایق بنی آدم را حال من معلومست و از عقلا و جهلا و اوساط و اوباش پوشیده نیست که پنجاه سالست تا نفس اماره خویش را برین داشتم به ریاضت ها که از لذت نکاح و مباشرت، و اکتساب اموال و معاشرت امتناع نمود، و نه در دل کرده ام، و [نه] خواهان آنکه هرگز ارادت نمایم و چون محبوسی و مسجونی در دنیا می باشم، تا خلایق عدل من بدانند و بدانچه برای اصلاح معاش و فلاح معاد و پرهیز از فساد از من طلبند و من ایشان را هدایت کنم، گمان نبرند و صورت نکنند که دنیاطلبی را به مخادعه و مخاتله مشغولم، و حیلتی توهم افتد، و چندین مدت که از محبوب دنیا عزلت گرفتم و با مکروه آرام داشته، برای آن بود که اگر کسی را با رشد و حسنات، و خیر و سعادت دعوت کنم، اجابت کند و نصیحت را به معصیت رد نکند.

قسمت هایی از کتاب نامه تنسر به گشنسپ (لذت متن)