کتاب قانون اساسی آمریکا چقدر دموکراتیک است؟

How Democratic Is the American Constitution?
کد کتاب : 43300
مترجم :
شابک : 978-6003676619
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 156
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2001
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب قانون اساسی آمریکا چقدر دموکراتیک است؟ اثر رابرت دال

در این کتاب تحریک آمیز ، یکی از برجسته ترین دانشمندان علوم سیاسی ما این سوال را مطرح می کند که "چرا آمریکایی ها باید قانون اساسی خود را حفظ کنند؟". اکثریت قریب به اتفاق آمریکایی ها به قانون اساسی و اصول دموکراتیک مندرج در آن احترام می گذارند ، اما بسیاری نیز نگرانند که ایالات متحده در مورد موضوعات مهم از جمله برابری اقتصادی ، ادغام نژادی و حقوق زنان از سایر کشورها عقب مانده است. "رابرت دال" این تنش حیاتی بین اعتقاد آمریکایی ها به حقانیت قانون اساسی و اعتقاد آنها به اصول دموکراسی را بررسی می کند.

"رابرت دال" کتاب "قانون اساسی آمریکا چقدر دموکراتیک است؟" را با این فرض شروع می کند که مشروعیت قانون اساسی آمریکا صرفا از سودمندی آن به عنوان ابزاری برای حاکمیت دموکراتیک ناشی می شود. وی نشان می دهد که قانون اساسی، عناصر ضد دموکراتیک قابل توجهی را در بر می گیرد. از آنجا که چارچوب های قانون اساسی هیچ نمونه ای از سیستم سیاسی دموکراتیک که بتواند از آن برای شکل دادن به دولت آمریکا نمونه برداری کند، نداشتند ، بسیاری از جنبه های مشخص سیستم سیاسی، در نتیجه کوته بینی یا مصالحه در لحظه ی آخر اجرا شده است. "رابرت دال" آن عناصر سیستم آمریکایی را که غیرمعمول ترین و بالقوه ضد دموکراتیک هستند برجسته می کند: سیستم فدرال ، دو مجلس مقننه ، سیستم رسیدگی قضایی ، ریاست جمهوری و الکتورال کالج انتخاباتی.

سیستم سیاسی برخاسته از اولین آزمایش بزرگ دموکراتیک جهان بی نظیر است - هیچ دموکراسی تثبیت شده دیگری از آن نسخه برداری نکرده است. سیستم قانون اساسی آمریکا در مقایسه با سایر سیستم های دموکراتیک چگونه عمل می کند؟ چگونه می توان سیستم سیاسی آن را برای دستیابی به اهداف دموکراتیک تر تغییر داد؟ چارچوب قانون اساسی تا چه اندازه ویژگی هایی را در سیستم سیاسی آن ایجاد کرد که با اصلاحات قابل توجه دموکراتیک مبارزه کند؟
"رابرت دال" از پذیرش جایگاه قانون اساسی آمریکا به عنوان وحی منزل سر باز زده و با کتاب "قانون اساسی آمریکا چقدر دموکراتیک است؟"، خوانندگان را به چالش می کشد.

کتاب قانون اساسی آمریکا چقدر دموکراتیک است؟

رابرت دال
رابرت آلن دال (Robert A.Dahl) (زاده ۱۷ دسامبر ۱۹۱۵، آیوا) تئورسین سیاسی و استاد بازنشسته علوم سیاسی در دانشگاه ییل، دارای دکترای علوم سیاسی از این دانشگاه در سال ۱۹۴۰ است.رابرت دال رئیس پیشین انجمن علوم سیاسی آمریکا است. وی هم چنین دارای دکترای افتخاری از دانشگاه هاروارد در سال ۱۹۹۸ بوده و جوایز معتبری در علوم سیاسی کسب کرده‌است.رابرت دال، صاحب نظر برجسته علوم سیاسی و پشتیبان سرسخت نظریه دموکراسی، که ۵ فوریه ۲۰۱۴ در ۹۸ سالگی درگذشت، ۲۱ کتاب پیرامون فرضیه‌ها و اصول دموکراسی، مسایل ای...
دسته بندی های کتاب قانون اساسی آمریکا چقدر دموکراتیک است؟
نکوداشت های کتاب قانون اساسی آمریکا چقدر دموکراتیک است؟
Robert A. Dahl . . . is about as covered in honors as a scholar can be. . . . He knows what he is talking about. And he thinks that the Constitution has something the matter with it.
رابرت دال . . بیش از هر محقق دیگری غرق در افتخارات است . . . او می داند در مورد چه چیزی صحبت می کند و او فکر می کند که قانون اساسی موضوعی مهم است.
New Yorker New Yorker

Some may find it a startling question, as most Americans have an unwavering faith in the Constitution and its principles. But the author argues that we should not be afraid to examine it and to consider other options for achieving a more democratic society.
برخی ممکن است این سوال را یک سوال تکان دهنده بدانند ، زیرا اکثر آمریکایی ها به قانون اساسی و اصول آن ایمان محکم دارند. اما نویسنده معتقد است که نباید از بررسی این سوال و ارزیابی سایر گزینه ها برای دستیابی به یک جامعه دموکراتیک ترسی داشته باشیم.
Washington Post Book World Washington Post Book World

قسمت هایی از کتاب قانون اساسی آمریکا چقدر دموکراتیک است؟ (لذت متن)
چرا امروز باید مقید به سندی باشیم که بیش از دو سده قبل گروه پنجاه وپنج نفره ی انسان فانی آن را تهیه کرده است؟ و درواقع به امضای سی ونه نفر رسیده، که شمار قابل توجهی از آن ها برده دار بوده اند، و فقط در سیزده ایالت با آرای تعدادی کمتر از دو هزار مرد تأیید شده که از مرگ همه ی آن ها خیلی گذشته و دیگر فراموش شده اند؟ شهروند ما ممکن است در پاسخ بگوید: بالاخره ما در تغییر قانون اساسی مان با افزودن متمم آزادیم و پیش از این هم اکثرا چنین کرده ایم. بنابراین، قانون اساسی فعلی ما درنهایت منطبق بر رضایت ما است که امروز زندگی می کنیم. اما پیش از اینکه این پاسخ را بپذیریم، پرسش دیگری مطرح می کنم: آیا ما آمریکایی ها تابه حال فرصتی برای ابراز نظر درباره ی نظام قانون اساسی داشته ایم؟