کتاب میرزا حسن رشدیه

Roshdieh
(پیشگام تعلیم و تربیت نوین ایران)
کد کتاب : 44864
شابک : 978-6002502117
قطع : پالتویی
تعداد صفحه : 160
سال انتشار شمسی : 1398
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب میرزا حسن رشدیه اثر داریوش سازمند

کتاب "میرزا حسن رشدیه" نوشتهٔ داریوش سازمند، توسط نشر دانژه به چاپ رسیده است. این کتاب از جمله کتاب‌های پیشگام در زمینهٔ تعلیم و تربیت نوین ایران به حساب می‌آید.

میرزا حسن تبریزی که بعدها به رشدیه مشهور شد و پیر معارف ایران شناخته می‌شود، در واقع بنیان‌گذار روش جدید آموزش ابتدایی در ایران بود. او با شیوهٔ جدید، آموزش الفبا را معمولا کرده و این روش تدریس در ایران ترویج یافت. کتاب "شادروان رشدیه" به‌صورت ۲۷ جلد، مطالب مختلفی در زمینهٔ تعلیم و تربیت کودکان ارائه می‌دهد. او اولین معلم ایرانی بود که برای کودکان، شعرها و آموزش‌ها را با کمک اشعار به صورت بازی‌گونه ارائه داد.

میرزا حسن پس از اطلاع از تأسیس دارالمعلمین فرانسویان در بیروت و انگلیسی‌ها در قاهره، تصمیم به تحصیل در این مکان‌ها گرفت. پس از تحصیل در دانشگاه فرانسوی‌ها در بیروت، به استانبول سفر کرد. سپس پس از تحقیق، مطالعه و بررسی روش‌های آموزشی مدارس عثمانی، به ایروان بازگشت و اولین مدرسه خود را در این شهر بنیان نهاد. او همچنین در تبریز، مشهد، تهران، رشت، انزلی و قم مدارسی را بر پایهٔ جدید تأسیس یا سرپرستی کرد.

اگرچه روحانیان این کار او را تکفیر کردند و چند بار طلاب به مدارس او حمله بردند و برخی مستبدین دولتی نیز به او ظلم کردند، اما او از تصمیم خود کنار نیامد و تلاش‌هایش در ایجاد مدارس جدید را ادامه داد. مدارسی که او ساخته بودند بارها و بارها تخریب شدند و دانش‌آموزانش مورد آزار و اذیت قرار گرفتند، اما او از آرمان خود برنگشت و تلاش‌هایش را ادامه داد تا به آرمان مقدس خود نزدیک شود.

کتاب میرزا حسن رشدیه

قسمت هایی از کتاب میرزا حسن رشدیه (لذت متن)
مکتب دار مکلف بود شاگردان خود را به معارف مذهبی آشنا کند و مواظب نماز خواندن بچه ها هم باشد. آخوند مکتب دار در این قسمت وظیفهٔ خود، هر روز مسائل دینی و مذهبی از اصول و فروع دین گرفته تا طهارت و نجاست، وضو و نماز و مقدمات و مقارنات آن ها را از روی مسئله و فتوای مقلد زمان برای بچه ها می گفت و هر روز عصر همین که کارهای درس تمام می شد همگی را وادار می کرد وضو بگیرند و به طور جماعت نماز بخوانند و اگر بچه ای در خواندن نماز صبح و شب که در مکتب خانه نبود کاهلی می کرد به آخوند اظهار می شد و مومن کوچولو طرف تنبیه واقع می شد.