کتاب شاهنامهٔ فردوسی (دفتر یکم)

Shahnameh
تصحیح انتقادی و شرح یکایک ابیات
کد کتاب : 45118
شابک : 978-9647443593
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 1056
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2012
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 7
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب شاهنامهٔ فردوسی (دفتر یکم) اثر مهری بهفر

اثر پیش رو دفتر یکم از "شاهنامهٔ فردوسی" است که به کوشش "مهری بهفر" تهیه شده و تصحیحی جدید از "شاهنامه فردوسی" را در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد. این اثر که "تصحیح انتقادی و شرح یکایک ابیات" شاهکار حکیم ابوالقاسم را در بردارد، گنجینه‌ای است که به حق، عدالت زحمات فردوسی بزرگ را به جا آورده است و شاهنامه را نه تنها تمام و کمال برای خواننده شرح می‌دهد، بلکه یک منبع جامع و همه جانبه، برای تمام پژوهشگران شاهنامه، در هر رده‌ی علمی و تحقیقاتی به حساب می‌آید. ارزش کار "مهری بهفر" با نگاه به دقت و حوصله‌ی او در یافتن و کنار هم گذاشتن اطلاعات مربوط به هر بیت ستودنی است و هر کسی که صفحه‌ای از مجلد پیش رو را از نظر بگذراند، متوجه عظمت تلاش‌های "مهری بهفر" در "تصحیح انتقادی و شرح یکایک ابیات" شاهنامه خواهد شد.
در دفتر نخست از این مجموعه‌ی نفیس و گرانبها، "مهری بهفر"، داستان پادشاهی کیومرث، هوشنگ، تهمورث، جمشید، ضحاک و فریدون را مورد بررسی قرار می‌دهد و "تصحیح انتقادی و شرح یکایک ابیات" این داستان‌ها را به خواننده عرضه می‌کند. کتاب علاوه بر جدول نشانه‌های اختصاری، آوانویسی و نشانه‌های راهنمای متن، از فهرست واژ‌ه‌های گزارش شده، ریشه‌شناسی شده، واژه‌های عربی، غیرایرانی و غیرعربی، فهرست نام افراد، مکان‌ها و بیت‌یاب نیز تشکیل شده و "مهری بهفر" برگردان‌های عربی و انگلیسی شاهنامه‌ی فردوسی را به ترتیب از فتح بن علی محمد بنداری اصفهانی و آرتور و ادموند وارنر نیز در این کتاب گنجانده است. این مجموعه بر اساس معتبرترین و شناخته‎شده‌ترین تصحیح‌های موجود از "شاهنامه فردوسی" به رشته‌ی تحریر درآمده و در اختیار خوانندگان قرار گرفته است.

کتاب شاهنامهٔ فردوسی (دفتر یکم)

مهری بهفر
مهری بهفر نویسنده و پژوهشگر است و در دانشگاه ادبیات فارسی درس می‌دهد. از وی مقالات متعددی در زمینهٔ شعر کلاسیک فارسی و شعر و داستان معاصر و بازخوانی تاریخ شفاهی زنان ایران منتشر شده است. از ایشان تا کنون پنج دفتر از «شاهنامه، تصحیح انتقادی و شرح یکایک ابیات» منتشر شده و دفترهای بعدی به‌تدریج منتشر خواهد شد. «شاهنامه در دو بازخوانی، شاهرخ مسکوب» نیز با ویرایش ایشان در نشر نو منتشر شده است. همچنین او سردبیر و مدیر مسئول نشریهٔ ویژهٔ معرفی کتاب رود است.
دسته بندی های کتاب شاهنامهٔ فردوسی (دفتر یکم)
قسمت هایی از کتاب شاهنامهٔ فردوسی (دفتر یکم) (لذت متن)
خرد را و جان را همی سنجد اوی1/ در اندیشه ی سخته2 کی3 گنجد اوی1 ؟ ۱. ح ، ف ، خا ۔ او ۲. ح این کلمه افتاده ۳. ل چون ||سنجیدن: سختن ، اندازه گرفتن ، برکشیدن ، به معنای دارای وزن ( ارزش ) کردن چیزی یا کسی را. کنایه از ارزشمند کردن ، توازن و لیاقت بخشیدن . در این جا توانایی فهم و دریافت و تمیز دادن به انسان، قدر و مقدار و محل و مرتبه معین کردن برای خرد و جان ؛ پهلوی ساسانی saxtan (ریشه ی زمان حال sanj- ).|| سخته : ( صفت مفعولی از مصدر سختن سنجیده ، وزن کرده شده . اندازه داده شده، معین شده ، مقرر و مقدر شده . ||کی : ( ادات استفهام ) چه زمان ، کدام وقت : اوستا -kaoa ( kaoa ) ، پهلوی اشکانی kao . پهلوی ساسانی .kay || گنجیدن : جای گرفتن ، ( به ) اندازه شدن ، قرار گرفتن .