کتاب راز رویین تنی اسفندیار

The secret of Esfandiar
کد کتاب : 45736
شابک : 978-6226441773
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 288
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 2020
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب راز رویین تنی اسفندیار اثر سجاد آیدنلو

"راز رویین تنی اسفندیار" پژوهشی است از "سجاد آیدنلو" که تالیفات متعددی در عرصه‌ی شاهنامه پژوهی دارد و این بار "راز رویین تنی اسفندیار" را از نظر چگونگی و چرایی مورد مطالعه قرار داده است. "سجاد اینانلو" با تکیه بر پانزده روایت و ارجاع کهن از قرن پنجم تا دوران قاجار و نیز فرضیه‌ها و نظرات چند تن از سرشناس‌تری صاحب‌نظران معاصر، در مورد "راز رویین تنی اسفندیار" تحقیق کرده و در نهایت نتیجه‌گیری مدنظر خود را در چارچوب آنچه فردوسی حکیم در شاهنامه‌اش تعریف کرده، پیشنهاد نموده است.
اسفندیار به عنوان یک قهرمان سطح اول و یکی از شخصیت‌های کلیدی شاهنامه شناخته می‎شود. اسفندیار بزرگترین قهرمان شاهنامه بعد از رستم معرفی می‌شود و شخصیت او در شاهنامه از جنبه‌های مختلف قابل توجه است. برای شروع، او پسر گشتاسب، شاه کیانی است و از سوی دیگر اسفندیار پهلوانی است که جز رستم، هیچکس حریف او نمی‌شود و حتی رستم در جنگ با او تا مرز شکست و از پا در آمدن پیش می‎رود. به راستی که اگر سیمرغ، راهنمای رستم نبود، وی را نیز یارای ایستادگی در برابر اسفندیار نبود. از سوی دیگر، اسفندیار در شاهنامه حامی زرتشت و مروج دین و ایمان اوست. اما یک معما پیرامون اسفندیار در شاهنامه خودنمایی می‎کند که او را از قهرمانان قبلی متمایز کرده و آن "راز رویین تنی اسفندیار" است.
نیاز به وجود اندیشه‌ای نظیر رویین‌تن بودن، به مثابه‌ی امری خارق‌العاده و قدرتی استثنائی، ریشه در میل انسان به نامیرایی و جاودانگی دارد و "راز رویین تنی اسفندیار" اشاره‌ای به اشتیاق انسان برای آسیب‌ناپذیر بودن است و این خود شوق جاودانگی و هستی بی‌پایان را به هم پیوند می‌دهد. کتاب "راز رویین تنی اسفندیار" از "سجاد اینانلو" در پژوهشی همه‌جانبه این مساله را مورد بررسی قرار می‌دهد و این معمای بزرگ اساطیری را موشکافی می‌کند.

کتاب راز رویین تنی اسفندیار

سجاد آیدنلو
سجاد آیدنلو (متولد ۱۳۵۹ در ارومیه) پژوهشگر ادبیات فارسی و دانشیار دانشگاه پیام نور ارومیه است. از او حدود چهارده کتاب و نزدیک دویست مقاله در حوزه شاهنامه‌شناسی منتشر شده‌است. آیدنلو به گواهی استادان و متخصصان فن جوان‌ترین شاهنامه‌شناس شاخص حال حاضر در دنیاست که اعتبار و تازگی نوشته‌های او به تأیید بسیاری از بزرگان ادب فارسی رسیده‌است. دکتر میلاد عظیمی در یکی از نوشته‌های ستون آویزه‌ها در مجله بخارا سجاد آیدنلو را برجسته‌ترین فرد نسل خود برای ادامه ...
قسمت هایی از کتاب راز رویین تنی اسفندیار (لذت متن)
احتمالا مشهورترین پهلوان رویین تن روایات غیر ایرانی ، آشیل / آخیلس یونانی است . طبق روایتی مـادر او تتیس ، دختر زئوس ، فرزندش را در خردسالی در آب رودخانهای زیرزمینی به نام استیکس / استوکس غوطه ور و او را رویین تن می کند اما چون به هنگام فرو بردن کودک در آب از پاشنه پای وی می گیرد آب به این عضـو نمی رسد و آسیب پذیر می ماند و عاقبت آشیل با تیری که پاریس یا آپولون به باشــــنه او می زند کشــته می شود .۱ به رغم آنچه شهرت یافته یا ممکن است تصور شود داستان چگون رویین تن شـدن آشیل در ایلیاد هومر نیست و حتی در این منظومه در جایی به « رویین تن نبودن » او نیز اشــاره شـده است: «هرچند هم که هراس انگیز باشـد رویین تن نیست . در تن او تنها یک جان هست».