کتاب حزب سوسیالیست و انتقال حکومت از قاجار به پهلوی

Transfer of government from Qajar to Pahlavi
  • 15 % تخفیف
    95,000 | 80,750 تومان
  • موجود
  • انتشارات: نگاه نگاه
    نویسنده: کمال الدین طباطبایی
کد کتاب : 45969
شابک : 978-6222671068
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 264
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2021
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 6 اردیبهشت

معرفی کتاب حزب سوسیالیست و انتقال حکومت از قاجار به پهلوی اثر کمال الدین طباطبایی

یکی از جریانات مهم که در ایجاد نظام مشروطه شرکت داشت، جریان سوسیال دموکراسی بود. این جریان که ملهم از تحولات اروپا به خصوص روسیه بود، خواستار اصلاح کلیۀ ارکان جامعه مطابق الگوی سوسیالیستی گردید. این جریان، مدتی پیش از پیروزی انقلاب مشروطه، بیشتر از طریق روشنفکران ایرانی حاضر در باکو، در میان اصلاح گران و انقلابیان ایرانی رسوخ یافت و اهداف و خواسته های آن پس از سرنگونی استبداد صغیر، عمدتا به وسیلۀ کسانی که حزب دموکرات را تشکیل دادند، پیگیری شد.

کتاب حزب سوسیالیست و انتقال حکومت از قاجار به پهلوی

دسته بندی های کتاب حزب سوسیالیست و انتقال حکومت از قاجار به پهلوی
قسمت هایی از کتاب حزب سوسیالیست و انتقال حکومت از قاجار به پهلوی (لذت متن)
انقلاب ۱۹۱۷ میلادی روسیه سبب شد یکی از قدرت‏های خارجی از صحنۀ تصمیم‏گیری‏های سیاسی ایران خارج شود. از دیگر سو انقلاب روسیه با ایدئولوژی سوسیالیستی - کمونیستی خود افراد و گروه‏هایی را در ایران مجذوب خویش ساخت که از جملۀ آنها به برخی از سوسیال دموکرات‏ها‏، به‏خصوص اعضای حزب دموکرات، می‏توان اشاره کرد که تحت تأثیر شوروی، دست به تشکیل احزابی با نام کمونیست و سوسیالیست زدند. بنابراین در آستانۀ تشکیل مجلس چهارم، حزب سوسیالیست، با دارا بودن گرایش و تمایل نسبت به شوروی و ایدئولوژی حاکم بر آن پا گرفت و اعضای آن را غالبا عناصر حزب دموکرات _که اینک منحل شده بود _ تشکیل دادند.

مسئله‏ای که این پژوهش در پی روشن نمودن آن است، نشان دادن نقش مهم و تأثیرگذار حزب سوسیالیست __ به‏عنوان یکی از احزابی که در طول مجالس چهارم و پنجم فعالیت داشت __ بر حوادث و جریانات سیاسی کشور است. اینکه این حزب در مسائل مهمی همچون برپایی یا سقوط کابینه‏ها، قضیۀ جمهوری، تحقق آمال و اهداف مشروطه‏خواهان __ به‏خصوص طیف سوسیال دموکرات __ و تغییر سلطنت قاجاریه چه تأثیری داشت و چگونه عمل نمود.