کتاب تاریخ سیاست خارجی ایران

History of Iranian Foreign Policy
از صفویه تا پایان پهلوی اول / ۸۷۹ تا ۱۳۲۰ شمسی
کد کتاب : 37907
مترجم : زینب پزشکیان

شابک : 978-6220602934
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 373
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2020
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب تاریخ سیاست خارجی ایران اثر روح الله رمضانی

"تاریخ سیاست خارجی ایران" به قلم "روح الله رمضانی" که با عنوان فرعی "از صفویه تا پایان پهلوی اول ۸۷۹ تا ۱۳۲۰ شمسی" نیز شناخته می شود، اثری است پژوهشی و مستند که در کنار توصیف و تشریح نظام مند "تاریخ سیاست خارجی ایران" و همچنین تحلیل انتقادی آن، اسناد حائز اهمیت و حجم عظیمی از منابع قابل توجه را نیز مورد بررسی قرار داده است. مهم تر از همه ی موارد اینکه "روح الله رمضانی" در این اثر یک مبنای نظری تحت عنوان "مدل تعامل سه جانبه ی پویا" مطرح نموده است.
"روح الله رمضانی" اولین پژوهشگر آکادمیک و صاحب سبک است که به مساله ی سیاست خارجی در کشورهای درحال توسعه و علی الخصوص ایران پرداخته است و این اثر، نخستین پژوهش علمی پیرامون "تاریخ سیاست خارجی ایران" می باشد که در آن کوشش نوابغ سیاسی کشور برای مانایی آن و دنبال نمودن منافع ملی ایران از دیدگاهی آرمانگرایانه در شبکه ای از قدرت های داخلی، منطقه ای و بین المللی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
در فصل نخست این اثر، تعاملات میان شرایط داخلی، محیط بیرون و سیاست های خارجی تحت بررسی قرار گرفته و سپس در فصل دوم، اوضاع داخلی و خارجی در کنار اتحادهای صورت گرفته و جنگ هایی که رخ داده، زیر ذره بین رفته است. فصل سوم به مسائل مرزی با سرزمین های عثمانی، روسیه و افغانستان پرداخته و فصل چهار، اشاره ای مختصر به سیاست های خارجی اقتصادی داشته است. در فصل پنجم نوبت به انقلاب مشروطه و مداخلات و سیاست های خارجی می رسد و فصل ششم، بحث اشغال، تفرقه و سیاست بی طرفانه را بررسی می کند. در سایر فصل های کتاب از فصل هفت تا دوازده به مسائلی همچون ناسیونالیسم، کمونیسم، روی کار آمدن رضاشاه و منازعات وی با اتحاد جماهیر شوروی و بریتانیا و بسیاری از موارد دیگر پرداخته شده است.

کتاب تاریخ سیاست خارجی ایران

دسته بندی های کتاب تاریخ سیاست خارجی ایران
قسمت هایی از کتاب تاریخ سیاست خارجی ایران (لذت متن)
چرا سیاست خارجی کشورهای در حال توسعه نیاز خاصی به مفهوم پردازی دارد؟ در پاسخ می توان به دو دلیل اصلی اشاره کرد: ( ۱ ) بررسی سیاست خارجی کشورهای در حال توسعه مسائل خاصی برای تحلیل گران سیاست خارجی پیش می آورد؛ و ( ۲ ) پژوهندگان سیاست تطبیقی و سیاست بین الملل هنگام پاسخگویی به این مسائل، توجه کافی به نیازهای مفهومی ندارند. عموم پژوهشگران معترفند که فرایند نوسازی در کشورهای تازه تاسیس موجب بروز مسائل فکری، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و روان شناختی می شود. پژوهندگان علم سیاست در زمینه بررسی « توسعه سیاسی » ( ۲۶) یا « نوسازی سیاسی » ( ۲۷) با نظر به سیاست داخلی جوامع در حال توسعه، بحث های مفهومی و روش شناختی فراوانی کرده اند ولی تا زمان نگارش این سطور، تلاش اسلوب مند پایداری برای مفهوم پردازی درباره سیاست خارجی کشورهای در حال توسعه صورت نگرفته است. بی آنکه مدّعی باشم تحلیل سیاست خارجی جوامعی را که دیرتر از دیگران پا به راه نوسازی گذاشته اند باید از رشته کلّی تجزیه و تحلیل سیاست خارجی جدا کرد، اعتقاد دارم توجه به مسائل خاصی که دست و پاگیر تحلیل گران علاقه مند به سیاست خارجی این جوامع است اهمیت بسیار دارد. دلایل چندی برای این اعتقاد وجود دارد: ( ۱ ) نظام بین المللی از نظر تاریخی و فرهنگی، غربی است؛ ( ۲ ) کشورهای تازه تاسیس آسیا و افریقا عمدتا تازه وارد نظام بین المللی شده اند؛ ( ۳ ) از همین رو در مقدمات، مفروضات، سنّت ها و تجربیات دولت های ملّی غرب سهیم نیستند؛ و ( ۴ ) این تفاوت های فرهنگی و تاریخی در قالب ارزش ها، ایستارها، فرایندها، ابزارها، راهبردها و سبک های سیاست خارجی آنها نمود می یابد. برای نمونه، کشورهای مسلمان خاورمیانه مانند دیگر دولت های در حال توسعه تنها همین اواخر با خود مفهوم « سیاست خارجی » آشنا شده اند. اینجا مجال آن نیست که درباره برداشت اسلامی سنّتی از دولت، حقوق، ملّت و جهان سخن بگوییم. تنها کافی است یادآور شویم که از دید مسلمانان نخستین، اسلام صرفا « یگانه مذهب راستین، جهانی و واپسین » نبود بلکه شالوده برداشت آنها را از « نظام بین المللی » نیز تشکیل می داد...