کتاب تهران به روایت تاریخ

Tehran
(4 جلدی)
کد کتاب : 46731
شابک : 978-9644051500
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 2470
سال انتشار شمسی : 1383
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 10 اردیبهشت
تعداد جلد : 4

معرفی کتاب تهران به روایت تاریخ اثر مسعود نوربخش

این کتاب با استفاده از اطلاعات موجود و پراکنده در 400 عنوان کتاب و نشریه و منابع دیگر که هر کدام شأن و اعتبار خاص خود را دارد و با اقتباس از منابع در پنج فصل مجزا و دهها مدخل فرعی گردآوری و تنظیم شده است. . و منبع کتاب و فهرست مستند اسامی مشاهیر و مولفان از (انتشارات کتابخانه ملی ایران) کار دانشجویان و محققین را در استفاده از مطالب کتاب تسهیل کرده است.
در بخشی از کتاب آمده است:
" در چگونگی اوضاع سیاسی و اجتماعی تهران در عهد باستان اگرچه اسناد و مدارکی موجود نیست اما از بررسی جریانهای سیاسی و اجتماعی ری به خوبی می توان از اوضاع اجتماعی تهران در دوران باستان آگاه گردید شود
در دوره هخامنشیان، گئوماتای من که از بزرگان زردشتی بود و منصبی عالی در دربار هخامنشی داشت، می دانست کمبوجیه برادر خود بردیا را در نهان کشته است، پس به فکر آن افتاد از غیبت کمبوجیه که در آن هنگام به مصر لشکر کشیده بود استفاده کرده و به کمک دیگر زردشتیان خود را به پادشاهی برساند. در این راه فرورتیش حاکم ماد که در ری حکومت داشت اعلام استقلال کرد با کشته شدن گئوماتا و روی کار آمدن داریوش؛ شورش منطقه ری و ماد فرونشانده شد و حکمران یاغی ماد گرفتار گردید. بی تردید این سرکشی و مقاومت موجب شده است تا لااقل برای مدتی ساکنان این منطقه ناملایماتی را تحمل نمایند.
میدانیم که اسکندر و جانشینان او از مخالفین سرسخت آیین زردشتی بودند و با آن به شدت مبارزه میکردند. از اینروری تهران و دماوند در دوران یمت آنها روزگار سختی را پشت سر گذاشتند. مال الطاقویة اشکانیان توجه خاصی به ری داشتند تا بدان حد که این شهر پایتخت بهاره آنها بود و در عمران و آبادی آن کوشش فراوان میشد نواحی اطراف ری که تهران نیز در شمار آنها قرار داشت از این ترقی و اعتبار بی بهره نبود. "

کتاب تهران به روایت تاریخ