کتاب رساله سه اصل

Resale-ye se asl
کد کتاب : 47090
مترجم :
شابک : 978-9645996190
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 216
سال انتشار شمسی : 1399
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 5
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب رساله سه اصل اثر محمدبن ابراهیم ملاصدرای شیرازی

این کتاب یکی از آثار و تالیفات ارزشمد محمد بن ابراهیم صدرالدین شیرازی است. موضوع آن در عرفان و اخلاق است که به زبان فارسی و در دفاع از فلسفه نگاشته شده است. رساله سه اصل پاسخ ملاصدرا به ظاهربینانی است که به نام علم و دین با حکمت و عرفان اسلامی خصومت می ورزند. این رساله که درباره سیر و سلوک و تکامل اخلاقی و کشف علوم حقیقی و نیز موانعی که در نیل به وصال به حقیقت در راه سالک نهاده شده است، می باشد.
به نظر ملاصدرا موانع و حجاب هایی که اکثر مردم را از ادراک و کسب آن علم محروم می دارد مشتق از سه اصل می باشند که به مناسبت آن، این رساله را نیز سه اصل نامیده است، بنا به قول خودش این اصول بدین قرارند: 1. اصل اول: جهل است به معرفت نفس که آن حقیقت آدمی است؛ 2. اصل دوم: حب جاه و مال و میل به شهوات و لذات و سایر تمتعات؛ 3. اصل سوم: تسویلات نفس اماره است و تدلیسات شیطان مکاره و لعین نابکار که بد را نیک و نیک را بد می نماید.

کتاب رساله سه اصل

محمدبن ابراهیم ملاصدرای شیرازی
صدرالدین محمد بن ابراهیم قوام شیرازی، ملقب به صدرالمتألهین یا ملا صدرا متأله و فیلسوف در نهم جمادی‌الاولی 979ق، در شیراز، دیده به جهان گشود.آنچه به يقين از او مى‌‏دانيم اين است كه او در شيراز، از پدرى صالح به نام ابراهيم بن يحيى قوامى متولد شده است و گفته‌‏اند: ابراهیم، از وزيران دولت فارس به مركزيت شيراز و از خاندان محترم قوامى بود و صاحب فرزند پسر نمى‌‏شد، لذا نذر كرد درصورتى‌كه خداى متعال به او پسرى صالح و موحد ببخشد، به فقيران و اهل علم، بسيار كمك كند....
دسته بندی های کتاب رساله سه اصل