کتاب از نجوای سنت تا غوغای پاپ

Music
کد کتاب : 47246
شابک : 978-6008209409
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 629
سال انتشار شمسی : 1397
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب از نجوای سنت تا غوغای پاپ اثر محمود خوشنام

موسیقی در جامعۀ ایران بیش از هر نهاد فرهنگی دیگر شکننده بوده است. اختناق هزاروچهارصدساله و نگاه سنتی جامعه، موسیقی ما را بیش از هر هنر دیگری آسیب پذیر کرده است. مضافا آن که رفتار و سلوک موسیقی دانان و گرایش بسیاری از آنان به ابتذال و صحنه آرایی مجالس عیش و عشرت بزرگان، به مرور اعتبار و منزلت اجتماعی شان را از میان برده و پیرهن عثمانی شده در دست سنّت گرایان برای تحقیر و سرکوب ایشان.
با این همه، در یکصد سال اخیر، موسیقی دانانی در ایران سربرآورده اند که نهایت کوشش خود را در بازگرداندن اعتبار فرهنگی و اجتماعی موسیقی به خرج داده اند و قدم های موثری برای نوسازی آن برداشته اند. از این رو، موسیقی نوآورانۀ سنتی امروز ایران پس از دگردیسی های چشمگیری که در فرم و محتوا داشته، افق درخشانی پیش روی ما گشوده است.
کتاب «از نجوای سنّت تا غوغای پاپ» تحلیلی است جامعه شناسانه از حیات اجتماعی و آثار موسیقی دانان ایران در یکصد سال اخیر. در واقع بازتاب ارزش های تازه ای است که به همّت آنان در آفرینش و اجرا، و در شاخه های مختلف موسیقی از سنتی گرفته تا پاپ، پدیدار گشته است.

کتاب از نجوای سنت تا غوغای پاپ

محمود خوشنام
محمود خوشنام (زاده ۶ اردیبهشت ۱۳۱۴ در تهران – درگذشته ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ در آلمان) پژوهشگر و کارشناس موسیقی ایرانی بود. خوشنام پیش از انقلاب ۱۳۵۷ سردبیر ماهنامه رودکی (نشریه‌ای در زمینهٔ موسیقی، هنر و ادبیات) بود. او مدتی نیز سردبیر مجله موسیقی بود. خوشنام صدها مقاله پژوهشی در زمینه موسیقی ایرانی به‌ویژه موسیقی سنتی ایرانی به چاپ رسانده‌است.
دسته بندی های کتاب از نجوای سنت تا غوغای پاپ