کتاب مواهب الهی در تاریخ آل مظفر

Mavaheb-e Elahi
کد کتاب : 50327
شابک : 978-6229739716
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 433
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2021
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب مواهب الهی در تاریخ آل مظفر اثر معین الدین بن جلال الدین محمد معلم یزدی

"مواهب الهی در تاریخ آل مظفر" کتابی است از "معین الدین بن جلال الدین محمد معلم یزدی" که از جمله منابع معدود به جا مانده از این خاندان است و اطلاعات نادری را شامل می‎شود. این کتاب از آن جهت حائز اهمیت است که یکی از کتب تاریخی نوشته شده در دوره آل مظفر و توسط یکی از علما و مورخانی است که با آل مظفر ارتباط نزدیک داشته و مستقیما در حوادث، توطئه‌ها و وقایع حضور داشته است. "مواهب الهی در تاریخ آل مظفر" با دیباچه‌ای طولانی شروع می‌شود و زندگی نیاکان مبارزالدین محمد را بازگو می‌کند و سپس با شرح‌ جنگی که در سال 767 بین شاه شجاع مظفری و برادر او، شاه محمود، رخ داد پایان می‌گیرد.
این کتاب به جهت مستندسازی اعلام جغرافیایی بسیار قابل‌توجه است و محققان از طریق مطالعه‌ی این کتاب متوجه می‌شوند که شهرها و اماکن در دوران نگارش کتاب، به چه شکل نام‌گذاری شده‌اند. نثر این کتاب نمونه ای عالی از نثر جذاب و تصنعی است که "معین الدین بن جلال الدین محمد معلم یزدی" در آن علاوه بر نگارش تاریخ، هنر نگارش و به کارگیری نثری تماما ادبی و متکلف را به رخ کشیده است. خواننده با مطالعه‌ی "مواهب الهی در تاریخ آل مظفر" به مرور به نگارش نویسنده عادت می‎کند و وقتی این اتفاق افتاد، رمز و رازهایی که وی در نگارش این کتاب به کار گرفته، برای او ملموس‌تر و قابل درک‌تر خواهد شد. "مواهب الهی در تاریخ آل مظفر" سرشار از آرایه‌ و صنایع ادبی چشم‌نواز است و خواننده در صفحه به صفحه‌ی آن، آرایه‌های جناس، سجع، استشهاد به اشعار فارسی و عربی، درج آیه‌های کلام‌الله مجید و... را خواهد یافت.

کتاب مواهب الهی در تاریخ آل مظفر

دسته بندی های کتاب مواهب الهی در تاریخ آل مظفر
قسمت هایی از کتاب مواهب الهی در تاریخ آل مظفر (لذت متن)
در سدۀ هشتم هجری قمری که ایران دچار هرج ومرج ناشی از ضعف قدرت اواخر دورۀ ایلخانان و سقوط آنان شد، در هر گوشه از این سرزمین خاندانی به حکومت برخاستند؛ از جمله آل کرت در ناحیۀ خراسان شرقی و هرات، سربداران در خراسان غربی، اتابکان لرستان در ناحیۀ خوزستان و لرستان، آل جلایر در آذربایجان و عراق عرب، آل اینجو در فارس، چوپانیان در ارمنستان و گرجستان و آل مظفر در مرکز و جنوب ایران را نام برد. آل مظفر فرزندان امیر مبارزالدین محمد بن امیر شرف الدین مظفر بن شجاع الدین منصور بن غیاث الدین حاجی از نسل شخصی به نام امیر غیاث الدین حاجی از مردم خواف خراسان بودند. موسس این سلسله امیر مبارزالدین محمد به سال 700 هـ.ق به دنیا آمد، در سال 717 در دوران سلطان ابوسعید بهادرخان به حکومت میبد و محافظت راه ها منصوب شد. در سال 718 به حکومت ناحیۀ یزد رسید و این تاریخ را می توان آغاز سلسلۀ آل مظفر دانست. با مرگ سلطان ابوسعید در سال 736، امیر مبارزالدین محمد در کار خود استقلال یافت و سلسله ای را شکل داد که بر فارس، کرمان، خوزستان، اصفهان، یزد و لرستان و در زمان هایی بر قزوین، زنجان، آذربایجان و قره باغ فرمانروایی داشت. در سال 795 در قریۀ ماهیار، امیر تیمور دستور قتل عام تمام اعضای خاندان آل مظفر را صادر کرد و جز معدودی، همگی ایشان به قتل رسیدند. بدین ترتیب امیرتیمور به گرفتن اعضای این خاندان و سپس قتل دسته جمعی آنان فرمان داد و طومار این خاندان حکومتگر درهم پیچیده شد.